In 2014 hebben GemeenteBuzz en Socialmediameetlat.nl het vierde onderzoek naar het gebruik van sociale media door gemeenten in Nederland uitgevoerd. Niels Loeffen, projectleider namens GemeenteBuzz: ‘Vorig jaar zagen we in het onderzoek al dat gemeenten nieuwe media stevig omarmen. Recente inzichten laten zien dat het vooral om 20 procent van de ruim 400 gemeenten gaat die nieuwe media structureel inzetten. Juist het middenmanagement en de proceseigenaren hebben er weinig affiniteit mee, geven het geen prioriteit of kunnen het er gewoonweg niet bij hebben.’
Ver van mijn bed
David Kok, initiatiefnemer van socialmediameetlat.nl: ‘Sociale media blijven voor veel ambtenaren nog steeds een ‘ver-van-hun-bed-show’. Zo blijven sociale media in veel gemeenten nog vooral van communicatie en, gelukkig steeds meer, het KlantContactCenter. Bij de overige 80 procent van de ruim 400 gemeenten staat het gebruik van sociale media nog in de kinderschoenen, daar moet men binnen de organisatie nog flinke stappen te zetten.’
Kleine stappen
Bijna alle gemeenten hebben een Twitteraccount. Slechts dertien gemeenten zijn er nog niet op te vinden. Hierbij zien we ook steeds meer specifieke themakanalen voor bijvoorbeeld crisiscommunicatie, verkiezingen en projecten. Daarnaast heeft 75 procent van de gemeenten nu ook een Facebook-account. Gemeenten zijn iets interactiever geworden. Was in 2013 13 procent een reactie op een vraag, in 2014 is dat 20 procent. De gemiddelde reactietijd van gemeenten is 24 uur.
Top-10 gemeentes
De top-10 best presterende gemeenten op basis van interactiepercentage, gemiddelde reactietijd en relatief bereik, ziet er als volgt uit:
1. Meppel
2. Veere
3. Ameland
4. Zeewolde
5. Leeuwarden
6. Lisse
7. Middelburg
8. Oost Gelre
9. Goes
10. Vught
Afdeling Communicatie domineert
De verantwoordelijkheid voor sociale media ligt in de meeste gevallen volledig bij de afdeling Communicatie (70%). Daar beoordelen zij zichzelf met een 7,2. Doordat de afdeling Communicatie domineert in het gebruik van sociale media, beoordelen ze zichzelf laag als het gaat om de brede uitrol in de organisatie. De integratie van sociale media binnen de organisatie is daarmee de grootste opgave voor de komende jaren. Dit komt mede door de grote terughoudendheid van het management om zich in te zetten voor en op sociale media.
Sociale media-almanak
Het volledige onderzoek is terug te vinden in het boek Digitale Dialoog, de sociale media-almanak voor gemeenten. Het eerste exemplaar wordt op 23 oktober uitgereikt aan Bas Eenhoorn, Nationaal Commissaris Digitale Overheid, tijdens het event ‘Sociale media en de overheid: de volgende stap’.
Cijfers per gemeente zijn te vinden op GemeenteBuzz.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!