Maar 19% van de Nederlandse pr-professionals besteedt meer aandacht aan sociale media dan aan andere traditionele middelen. Daarmee lopen ze flink achter op andere landen. In de Verenigde staten is dit 45% en in Groot-Brittannië besteedt zelfs 65% van de pr-professionals meer aandacht aan sociale media.
Dat blijkt uit het Sociale media Impact-onderzoek van ING onder een internationale groep journalisten en pr-professionals.
Nederlandse pr-profs gebruiken sociale media nog beperkt voor pr-doeleinden, zo blijkt. Slechts één op de vier gaat dagelijks via ‘social’ de dialoog aan met journalisten. In Groot-Brittannië is dit 81% en in de Verenigde Staten 73%. Wel vindt het overgrote deel (85% )van de Nederlandse pr-professionals dat pr niet meer zonder sociale media kan.
Ruimte voor verbetering
Er is er voor Nederlandse pr-professionals nog volop ruimte voor verbetering, aldus ING, want hoe vaker pr-professionals in gesprek gaan met mediarelaties, hoe sterker de band tussen hen blijkt te zijn. Bovendien maken journalisten veel gebruik van sociale media. Hoewel een derde van de ondervraagde journalisten aangeeft berichten op sociale media geen betrouwbare bron te vinden, zijn ze opvallend genoeg wel voor de helft van de journalisten de belangrijkste bron van informatie bij publicaties.
Cindy Penders, Manager Externe Communicatie bij ING Nederland. ‘We zien dat vooral de meningen die op sociale media worden geuit steeds vaker onderdeel uitmaken van de nieuwsberichtgeving door journalisten. Meer dan de helft van de journalisten (59%) geeft aan dat ‘crowd checking’ een belangrijke rol speelt in publicaties. De helft van de journalisten vindt de mening van de consument hierbij betrouwbaarder dan een statement van een organisatie.’
Minder checken
Pr-professionals denken dat het baseren van nieuws op sociale media-posts de betrouwbaarheid van het nieuws niet ten goede komt. Feiten worden namelijk steeds minder vaak gecheckt. Een meerderheid van de journalisten geeft ook aan zich op sociale media minder gebonden te voelen aan journalistieke regels.
In mediaberichtgeving is de afgelopen jaren snelheid een steeds belangrijke factor geworden ten opzichte van volledigheid. Voor bijna de helft van de journalisten (45%) geldt bij de meerderheid van hun publicaties: publish first, correct if necessary. De publieke opinie wordt daarbij eerder geverifieerd dan dat men de organisatie raadpleegt; ruim de helft van de journalisten (53%) controleert bij de meerderheid van hun publicaties of deze waar is. 17% doet dit echter nooit. Van de ondervraagde journalisten verwacht 55% een toename van crowd checking, 44% verwacht daarnaast een verdere afname van fact checking.
Minder gebonden aan regels
Naast de toenemende snelheid is er ook toenemend verschil zichtbaar in het soort berichtgeving in sociale media en in traditionele media. Penders: ‘Twee derde van de journalisten uit zich op sociale media anders dan wanneer zij verslag doen via traditionele nieuwskanalen. We zien dat 60% van de journalisten zich op sociale media minder aan journalistieke regels gebonden voelt. Zo uit 59% via sociale media openlijker de eigen mening,’ aldus Penders.
De verwachting onder -met name Nederlandse- pr-professionals is dat het gebruik van sociale media in toenemende mate een two way street zal zijn; de trend is om meer de continue dialoog aan te gaan en relaties op te bouwen, in plaats van op het zenden van boodschappen naar diverse doelgroepen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!