Dat laatste blijkt uit onderzoek door NovioData in opdracht van bouwmarkt Hornbach Nederland naar klusgedrag onder Nederlanders (n=1083). Bijna de helft van de ondervraagden klust minstens eens per maand. Kostenbesparing is de belangrijkste reden dat men de afgelopen vijf jaar meer is gaan klussen. Bijna de helft van de respondenten geeft aan vaker zelf de handen uit de mouwen te steken dan vijf jaar geleden. Dit gaat vooral op voor de jongere klussers tot 35 jaar. In de afgelopen vijf jaar heeft 44% van de ondervraagden minstens eens per maand geklust. 18% gaat op wekelijkse basis aan de slag. Meer dan een kwart noemt zich een ervaren klusser, 35% een beginnende klusser en 7% bekent ‘er eigenlijk niets van te kunnen.’
Sociale media
Het gevoel van trots en voldoening is na kostenbesparing de belangrijkste reden om zelf projecten ter hand te nemen. Dat vertaalt zich door in het wereldkundig willen maken van het gerealiseerde project: 61% deelt de prestaties op klusgebied. De meerderheid (34%) doet dit door anderen erover te vertellen, bijvoorbeeld op verjaardagen, en door het resultaat te delen op sociale media (14%). 13% nodigt mensen uit te komen kijken naar hun nieuwe trots.
Een derde van de (hobby)klussers wordt gemotiveerd door het gevoel dat zij er steeds beter in worden. ‘We juichen het alleen maar toe dat mensen zo trots zijn op hun projecten dat ze die willen delen’, zegt Michel van Slingerland, Marketing Manager van Hornbach Nederland. ‘Wat ons betreft kan een project niet ambitieus genoeg zijn. In het licht van onze huidige campagne ‘Laat je project voor je spreken’ roepen we dan ook alle klussers van Nederland op hun klusprojecten te delen.’
Het onderzoek (n=1083) naar klusgedrag onder Nederlanders is eind augustus uitgevoerd in opdracht van Hornbach Nederland. NovioData legde aan mannen en vrouwen in de leeftijd van 18 t/m 65 jaar een online vragenlijst (CAWI) voor.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!