Mobile apps: we kunnen er niet meer omheen; onze smartphone staat er vol van

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens een recent onderzoek van Google hebben we gemiddeld op onze mobiele telefoons 25 geïnstalleerde apps staan, waarvan 4 betaalde, en gebruikten we 10 apps in de afgelopen 30 dagen. Met meer dan 1 miljoen apps in zowel de App Store als de Google Play store moet men schreeuwen om aandacht en is de concurrentie om als app gedownload te worden enorm. Hoe zorg je ervoor dat, naast de inhoud, jouw app de grootste kans op succes heeft?

Een aspect van zoekmachine optimalisatie dat minder belicht wordt, is het optimaliseren van apps voor smartphones en tablets zodat de betreffende app de eerste c.q. meeste aandacht krijgt. Hier wordt veel minder bij stilgestaan maar ook hier zijn er technieken om beter te scoren dan concurrerende applicaties. Op het moment van het schrijven van dit artikel wordt alleen maar bij de 2 grootste aanbieders van apps stil gestaan namelijk de App Store van Ioss en de Google Play Store.

Wat een voordeel is voor Google Play store is dat de Play store kan terugvallen op de ervaring die ze door de jaren heen opgebouwd hebben als zoekmachine. Ze beschikken bovendien over veel data van zoekopdrachten uitgevoerd door de bezoekers van Google, die ze op hun beurt kunnen toepassen en hergebruiken.

Optimalisatie als aandachtsgebied voor apps staat nog in de kinderschoenen en er valt, zoals al vermeld, nog veel over te leren. Op dit moment is het bovendien moeilijk te achterhalen hoe de consument tot de betreffende conversie is gekomen, maar door verschillende zaken te testen en te wijzigen kan je wel ontdekken wat wel en wat net niet werkt.

Om je app in de kijker te zetten, zijn er verschillende technieken. Maar voordat we iets dieper ingaan op SEO voor app stores (ook wel ASO oftewel App Store Optimization genoemd), moeten we eerst even kijken hoe de consumenten een nieuwe app ontdekken. Zie bijvoorbeeld de bijlage:

Daarna kunnen we net zoals bij SEO twee fases onderscheiden: on- en off metadata. Bij on meta data moeten we denken aan een aantrekkelijke titel en keywords; het is van belang eerst goed na te denken en niet zomaar van alles er in te zetten. Het moet een korte omschrijving zijn die de bezoeker moet triggeren om naar de gedetailleerde pagina te gaan waar vervolgens de langere omschrijving is weergegeven. Een screen shot moet zo aantrekkelijk mogelijk zijn en in korte oog opslag vertellen wat de app doet. Bij off meta moeten we zorgen dat we zo veel mogelijk positieve reviews (beoordelingen) ontvangen. Voor de Google play store is link building ook zeer aan te raden, zie nogmaals bovengenoemde Forrester survey: hoe meer goede beoordelingen des te eerder zal de bezoeker de App downloaden. 

Het is ten slotte tevens belangrijk er voor te zorgen dat de App via jouw eigen social media kanalen zoals Facebook en Twitter gepromoot wordt.  Daarnaast zijn er verschillende Appboosters welke er voor kunnen zorgen dat je hoger in de Appstore kan komen en dat daarna de betreffende informatie organisch opgenomen zal worden. Overigens zorgen de Appboosters er doorgaans ook voor dat er goede beoordelingen achtergelaten worden. Een voorbeeld van een appbooster is: AppEvent. Ik hoop dat bovenstaand kort overzicht jullie een redelijk idee geeft van hoe om te gaan met ASO.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie