Lachen, huilen, verbaasd en woedend zijn. Iets meer dan een maand geleden voegde Facebook emoji’s toe aan de bekende ‘like’ onder een post. Welke gevolgen heeft dat voor merken en hun bereik van Facebook-postings?
In een onderzoek bekeek het Duitse Fanpage Karma, een bedrijf gespecialiseerd in sociale- media-onderzoek, wat deze nieuwe reactiemogelijkheden voor een effect hebben op- het bereik van Facebook. Het analyseerde 1,3 miljoen Facebook-postings en de gegevens van meer dan 40.000 Facebook-pagina’s wereldwijd.
Hartje meest gebruikt
Eerst de vraag: hoe vaak worden de verschillende nieuwe emoji’s gebruikt? Volgens het onderzoek wordt het hartje het meest gebruikt, met 45%, gevolgd door het lachende gezichtje met 23%. De verbaasde emoji neemt 13% voor zijn rekening, terwijl het traantje en het boze gezichtje ieder 10% voor hun rekening nemen van de kliks op de nieuwe emoji’s.
Interessant is dat dit ook precies de volgorde is waarin de nieuwe emoji’s zijn aangebracht op de interface. Waarschijnlijk is dat geen toeval, en had Facebook had uitgebreid getest wat de nieuwe functies zouden gaan doen voor ze werden geïntroduceerd. Deze nieuwe emoji’s halen het overigens niet bij het gebruik van de goede oude ‘like’. Die scoort altijd nog 20 keer hoger dan de ‘nieuwe reacties’. Mensen zijn eraan gewend en vinden liken meestal voldoende.
Bereikbonus
Hebben de nieuwe emoji’s ook gevolgen voor het bereik van postings, en hoe werkt dat? Het bereik van een post wordt bepaald door de interactie van de gebruikers. Iedere ‘like’, iedere reactie en iedere share leidt tot een groter bereik. Facebook heeft aangegeven dat het de ‘like’ en de nieuwe emoji’s precies hetzelfde behandelt, ofwel: een like of een lach of een traan krijgen dezelfde ‘bereikbonus’ in het algoritme van Facebook.
Emotionele interacties
Maar daarmee is niet alles gezegd, want de vraag is natuurlijk: hebben de verschillende emoji’s zelf invloed op het gedrag van de gebruiker en daarmee het bereik van de posts? Krijgt een grappig gevonden bericht meer reacties of wordt een triest bericht vaker gedeeld?
De onderzoekers keken daarvoor naar postst die voor een belangrijk deel emotionele interacties opleverden (meer dan 20% van de totale reacties). Het resultaat is niet mis te verstaan. Berichten die veel emotionele reacties krijgen hebben een 2 tot 3 keer zo hoog bereik als berichten die alleen likes scoren.
Lachen en love
Het hoogste bereik scoren de ‘hartjes’ en de lachende emoji: 3,2 keer zo hoog als berichten die alleen maar Likes scoren. De verbaasde emoji scoort drie keer zo hoog. Het boze en verdrietige gezichtje doen het wat minder goed; zij worden 1,9 en 1,8 keer zo vaak gezien als neutrale berichten.
Opvallend is wel dat als een ‘triest’ bericht een link bevat deze 4 keer zo vaak wordt geopend als bij neutrale berichten. Alleen op ‘verbazende’ berichten meer wordt geklikt: 5,5 keer zoveel. Ook video’s met verbaasde emoji’s worden overigens veel vaker bekeken , 6,7 keer zoveel. Grappige filmpjes scoren 6,2 keer meer interacties. Ook hier overigens doen de berichten met een hartje het het beste, aldus Fanpage Karma, dat een belangrijke conclusie trekt uit zijn onderzoek: zorg voor emoties in je berichten en de viraliteit neemt enorm toe.