Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Menstruatiebloed is rood’, Libresse stopt met blauwe vloeistof in maandverbandreclame

‘Weg met de blauwe inkt’, zegt Libresse, ‘menstruatie is bloednormaal’.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Libresse, het maandverbandmerk dat – net als alle andere maandverbandmerken – ‘bloed’ altijd blauw liet zijn in reclame-uitingen, doorbreekt het taboe. In een commercial (lange versie hieronder) wil het merk de boodschap overbrengen dat menstruatie niets is om je voor te schamen.

related partner content for mobile comes here

Blauw bloed
Libresse zegt over de film: ‘We tonen verschillende scenario’s uit het leven van menstruerende meisjes. Tijdens het vrijen, op een feestje of aan tafel met vriendinnen. De campagne moet menstruatie beter bespreekbaar maken op school, werk en in de kleedkamer van de sportschool.’

De campagne heeft de Engelstalige hashtag #BLOODNORMAL meegekregen.

 

Hoezo taboe?
Taboe? Hoezo taboe? ‘Nou’, zegt Libresse, ‘uit onderzoek blijkt dat het taboe rond menstruatie nog verrassend groot is.’ De fabrikant baseert zich daarbij op een wereldwijd onderzoek onder 10 duizend respondenten waaruit blijkt dat 50 procent van hen vindt dat er een stigma heerst op menstruatie. Libresse: ‘Ook in ons land valt er nog veel te winnen. Maar liefst 57 procent van de Nederlandse vrouwen verstopt hygiëneproducten in hun handtas of beha. 39 procent van de 1.000 Nederlandse ondervraagden is het erover eens dat het zelfvertrouwen van meisjes in het geding komt als het onderwerp menstruatie niet openlijk besproken wordt. Daarnaast geeft 48 procent van hen aan in mainstream media (denk aan televisie, films, boeken en series) nooit een vrouw openlijk te zien praten over haar ongesteldheid, tampons of maandverband. Dit zorgt ervoor dat het stigma standhoudt en menstruatie een ongemakkelijk onderwerp blijft. Onder tieners is het taboe het grootst: de helft (52%) van de ondervraagden tussen de 13 en 17 jaar oud wordt nog liever gepest op school dan dat ze over menstruatie moeten praten.

Taboe? Hoezo taboe? ‘Nou’, zegt Libresse, ‘uit onderzoek blijkt dat het taboe rond menstruatie nog verrassend groot is.’ De fabrikant baseert zich daarbij op een wereldwijd onderzoek onder 10 duizend respondenten waaruit blijkt dat 50 procent van hen vindt dat er een stigma heerst op menstruatie. Libresse: ‘Ook in ons land valt er nog veel te winnen. Maar liefst 57 procent van de Nederlandse vrouwen verstopt hygiëneproducten in hun handtas of beha. 39 procent van de 1.000 Nederlandse ondervraagden is het erover eens dat het zelfvertrouwen van meisjes in het geding komt als het onderwerp menstruatie niet openlijk besproken wordt. Daarnaast geeft 48 procent van hen aan in mainstream media (denk aan televisie, films, boeken en series) nooit een vrouw openlijk te zien praten over haar ongesteldheid, tampons of maandverband. Dit zorgt ervoor dat het stigma standhoudt en menstruatie een ongemakkelijk onderwerp blijft. Onder tieners is het taboe het grootst: de helft (52%) van de ondervraagden tussen de 13 en 17 jaar oud wordt nog liever gepest op school dan dat ze over menstruatie moeten praten.

 

Credits
Klant:Libresse/Essity
Project #Bloodnormal
Verantwoordelijk Libresse: Marian Bron
Reclamebureau: FHV BBDO
Media bureau: ZenithOptimedia
PR & influencer management: Het PR Bureau & MAAK Amsterdam
Digital marketing: Isobar
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in