Directeur Sir Martin Sorrell van WPP stelt zijn de verwachte organische groei voor 2017 bij naar 0%. Dit doet hij tijdens de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal, meldt Ad Age.
Van 2, naar 1, naar 0
‘s Werelds grootste communicatieholding begon het jaar iets optimistischer. Sorrell verwachtte een nettoverkoopgroei van 2%, maar stelde dit in augustus al bij naar 1%. Dat terwijl 2016 nog een recordjaar was voor WPP.
Tijd om te investeren
Waarom is 2017 anders dan andere jaren? Sorrell zegt in het interview: ‘Het ligt niet aan Facebook, Google of de consultants. Het is de verstoring die wordt veroorzaakt door lage rentes die leidt tot lage groei, lage inflatie en beperkt prijszettingsvermogen. Een korte route naar welvaart bestaat niet. Op een bepaald moment moet je investeren, anders kom je terecht in een neerwaartse spiraal.’
Verenigde Staten
Sorrell noemt de Verenigde Staten de regio waar hij zich het meest zorgen over maakt. Daar daalde de autonome omzetontwikkeling afgelopen kwartaal met 5,1%. WPP verloor in de VS onlangs twee grote klanten: Volkswagen en AT&T. Verder besteden grote adverteerders Procter & Gamble en Unilever minder geld aan reclame.
Het Verenigd Koninkrijk, de thuisbasis van WPP, was de enige regio met groei in het derde kwartaal: 1,8%.
Onacceptabel gedrag van de Cannes-organisatie
Tot slot deed Sorrell een opvallende uitspraak over Cannes Lions, het international festival over creativiteit. Hij zegt dat organisator Ascential hem dwingt om mee te doen aan Eurobest. Doet hij dat niet, dan mogen WPP-bureaus niet deelnemen aan de Cannes Lions jury.
‘Een van onze Europese bureaus kreeg te horen dat ze alleen kans maken op een plek in de jury als ze meedoen met de Eurobest awards, die ook georganiseerd worden door Ascential’, zegt Sorrell. ‘Dat is onacceptabel.’
Publicis als voorbeeld
Hij vertelde dit nadat hij een vraag kreeg over de voordelen van meedoen aan prijzenfestivals. Sorrell zegt dat veel mensen bij WPP het slim vinden van Publicis Groupe om volgend jaar niet mee te doen aan Cannes.
De directeur is in gesprek met Ascential, maar ‘hun reactie tot op heden komt niet overeen met onze doelen. We hopen dat we een overeenkomst bereiken, voornamelijk over de kosten. We wachten nog steeds op een adequaat antwoord.’