Marketing in 2014: nieuwe koers en hogere budgetten

Ruim de helft van de marketeers (54 procent) is van plan in 2014 meer te investeren in hun marketingstrategie. Ook het budget voor dialoogmarketing kent bij 65 procent van de organisaties dit jaar een stijgende lijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

71 procent van de organisaties zegt dit jaar vooral meer te investeren in socialmediamarketing (in vergelijking met 2013).

Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: De marketeer in 2014’ die in het teken staat van de verwachtingen voor (dialoog)marketing in 2014. De DM Barometer is een initiatief van DDMA, Nima, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

Dat ruim de helft van de marketeers 2014 investerend ingaat is niet zo gek, gezien 63 procent van de ondervraagden aangeeft dat zij in 2014 een &;nieuwe koers gaat varen&;. Waarbij maximaal op dialoog (50 procent) wordt ingezet met daarin een focus op online marketing (65 procent). Verder kiest 48 procent voor permission based, en is men verdeeld bij de keuze tussen loyalty/behoud of acquisitie/werving (33 procent versus 31 procent).

Meer budget voor dialoogmarketing  
De onderzoekers zien dat het budget voor dialoogmarketing bij de meeste organisaties een stijgende lijn kent. Aan de marketeer is gevraagd hoe, binnen de organisatie, het verloop is van dit budget van het jaar 2012 naar 2014 toe. Van 2012 naar 2013 kent 58 procent van de organisaties een stijging in het budget (bij 12 procent is het budget met meer dan 25 procent gestegen). Van 2013 naar 2014 geldt dit zelfs voor 65 procent van de organisaties. Bij de andere organisaties blijft het budget voor dialoogmarketing vooral gelijk. Het aantal organisaties dat een dalend budget kent, is in deze jaren gemiddeld 11 procent.  

Focuspunten
Aan de marketeers is ook gevraagd in welke marketingkanalen er in 2014 meer of juist minder zal worden geïnvesteerd. Bijgaande grafiek laat een positief beeld zien voor 2014; in de meeste marketingkanalen wordt dit jaar meer geïnvesteerd. 71 procent van de organisaties gaat dit jaar meer in social media investeren (in vergelijking met 2013). De kanalen mobile marketing en 
e-­mailmarketing volgen met respectievelijk 66 procent en 64 procent. In telemarketing en direct mail wordt minder geinvesteerd (respectievelijk 37 procent en 31 procent).

DDMA maakte onderstaande infographic naar aanleiding van de resultaten. Het volledige onderzoek kunt u downloaden. 

 

Methodiek
Het onderzoek is tot stand gekomen naar aanleiding van een online enquete. 113 marketeers vulden deze enquete in.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie