Lidl belooft dit jaar nog plofkipvrij te zijn

Lidl zet dierenwelzijn prominenter op de agenda en wil een 100 procent diervriendelijker vleesassortiment bieden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Lidl stapt - gefaseerd - volledig over op vlees met het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Al het vlees uit het assortiment van Lidl-supermarkten heeft straks minimaal een van de drie sterren van . Lidl zegt met deze stap zijn klanten in fases uiteindelijk een 100 procent diervriendelijker vleesassortiment te bieden.

Lidl begon in 2011 in Nederland mondjesmaat met de verkoop van vleesproducten met het Beter Leven-keurmerk. Dit assortiment is de afgelopen jaren verder uitgebreid. Volgens Lidl met als uiteindelijke doel: &;Een volledig duurzaam en diervriendelijker assortiment voorzien van het keurmerk.&;

 

Lidl zegt ernaar te streven dit jaar nog plofkipvrij te zijn. Lidl: &;We willen dat gemiddeld 30 procent van het kipassortiment voorzien is van het Beter Leven-keurmerk met minimaal één ster. De komende jaren zal dit percentage oplopen tot 50 procent in 2016 en 75 procent in 2018.&;

In 2018 zal Lidl ook zeggen wanneer zij 100 procent overstapt naar het keurmerk. Een woordvoerder van Lidl: &;Dat is nu nog niet te zeggen, maar het einddoel is uiteindelijk minimaal één ster.&;

Frank Dales, algemeen directeur van de Dierenbescherming, reageert opgetogen: &;Met deze stap laat Lidl als eerste landelijke supermarkt zien dat zij haar verantwoordelijkheid serieus neemt. Ik hoop dat de andere supermarkten volgen. Zo komen we weer een stap dichterbij ons doel: betere leefomstandigheden voor alle dieren.&;

&;Lidl is niet concreet genoeg&;
Dierenleedbestrijder Wakker Dier is gematigd enthousiast over de aankondiging van Lidl. &;We hangen nog niet direct de vlag uit, omdat een einddatum ontbreekt aan de belofte van Lidl. In 2018 moet driekwart van het vlees in het verse vleesschap voorzien zijn van een Beter Leven ster, en in dat jaar zal Lidl een einddatum communiceren. Wakker Dier vindt dat nog erg ver weg en nog niet concreet genoeg.&;

 

Toch zegt Wakker Dier ook blij te zijn. &;We zijn blij met de erkenning dat vlees zonder keurmerk niet meer van deze tijd is. En blij omdat het bericht van Lidl aangeeft dat supermarkten met elkaar beginnen te concurreren op dierenwelzijn, in plaats van altijd maar die laagste prijs. En dat is het begin van een eerlijke prijs voor de boer en een beter leven voor het dier. Wakker Dier hoopt dat andere grote supermarkten nog een stapje verder gaan door wél een concrete einddatum te noemen!&

Concurreren op blije kip
Supermarkten beconcurreren elkaar bij kip steeds meer op dierenwelzijn. Volgens Wakker Dier was Albert Heijn de eerste supermarkt die een concrete stap zette met de keuze voor een kip die qua welzijn tussen de plofkip en kip met een welzijnskeurmerk in ligt (door Wakker Dier ‘flopkip’ gedoopt.) Eind 2015 is de plofkip bij Albert Heijn vervangen door deze &;flopkip&;.

Jumbo zet volgens Wakker Dier een grotere stap dan Albert Heijn en vervangt nog dit jaar de plofkip door de Nieuwe Standaard Kip. Wakker Dier: &;Dat is een kip die meer lijkt op de Beter Leven kip, maar nog net geen ster verdient. Jumbo noemt dit een opstap naar de Beter Leven kip, maar heeft nog geen concreet plan gecommuniceerd wanneer de Nieuwe Standaard Kip vervangen wordt door kip met een keurmerk.&;

Het meest enthousiast is Wakker Dier over Lidl. &;Lidl communiceert nu eind 2015 de plofkip te vervangen voor de flopkip, maar presenteert ook gelijk een plan om de flopkip weer te vervangen door kip met een Beter Leven ster. Wakker Dier is erg blij met deze beslissing, maar hangt pas de vlag uit als Lidl ook een ambitieuze einddatum communiceert.&;


 
Lidl stopt met knallen, Albert Heijn gaat nog even door
Lidl heeft aan Wakker Dier laten weten dat de supermarkt per direct stopt met reclame maken voor plofkip. Hiermee sluit Lidl zich aan bij , Aldi, Dirk en . Volgens Wakker Dier loopt marktleider Albert Heijn op dit vlak flink achter, want Albert Heijn prijst nog wel de plofkip tot einde 2015 aan bij haar klanten.&;

 

Over het keurmerk
Het Beter Leven-keurmerk is in 2007 geïntroduceerd door de Dierenbescherming. Met dit sterrensysteem, hoe meer sterren hoe diervriendelijker, is het makkelijker voor de klant om een bewuste keuze te maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie