Lemz-test: hoe sociaal zijn social media eigenlijk?

Reclameadviesbureau Lemz probeert een harddrugsverslaafde uit Amsterdam via Facebook te laten afkicken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sinds vorige week – een veelbetekenend moment: vlak voor de Kerst – zegt Lemz een poging te doen om een harddrugsverslaafde uit Amsterdam, Monica, via Facebook te laten afkicken. Mark Woerde van Lemz zegt dat het inzicht dat het bureau daartoe bracht, is dat verslaafden helemaal geen normaal netwerk meer hebben, familie en oude vrienden hebben vaak het contact verbroken.

Via een op facebook heeft Monica inmiddels meer dan 200 Facebook-vrienden. Mark Woerde: ‘Het lijkt te werken, ze gebruikt al veel minder en ze is vrolijk.’ Door werd het Lemz-initiatief op twitter opgepikt. Dat leidde er volgens Woerde toe dat Monica’s zus na tien jaar weer contact met haar heeft opgenomen. Monica heeft ook de eerste BN’ers als ‘vriend’ mogen begroeten: Halina Reijn en Egbert Jan Weber.

Of het experiment op lange termijn iets uithaalt, weet Woerde niet. ‘Je bent natuurlijk niet voor niets aan de drugs. En de telefoon die ze heeft gekregen voor het experiment is ze kwijt.’ Maar Woerde belicht ook graag de positieve kant van het verhaal. Een neef van Woerde lanceerde met ondersteuning van Lemz een tijdje geleden de website , een site door en voor harddruggebruikers. Woerde: ‘Door de aandacht van onder meer RTL Nieuws, PowNews, Het Parool en de NOS gebeurde er iets bijzonders. Verslaafden, die echt worden gezien als vuil, voelden zich opeens weer mens. Mijn hoop is dat dit Facebook-experiment die positieve aandacht continue kan geven.'

Wie vriend wil worden van Monica, klikt .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie