Trendsetter?
Trends maak je niet, die ontstaan. Toch?... Not. In Amerika kreeg Facebook een hoop kritiek vanwege hoe het nieuws letterlijk trending maakt (lees: manipuleert). Oud-medewerkers deden hier een (Face)boekje over open. Zo zouden conservatieve onderwerpen worden genegeerd en bepaalde verhalen handmatig worden toegevoegd. Silicon Valley, we’ve got a problem…
Facebook ontkende de manipulatie in alle toonaarden, maar erkende wel dat incidenten binnen het trending topic-team niet zijn uitgesloten. Daarom past Facebook nu het beleid aan. Case closed, hoopt Facebook.
Alle medewerkers krijgen opnieuw een training en hierin wordt duidelijk gezegd dat er geen sprake mag zijn van politieke vooroordelen. Het bedrijf stopt ook met het gebruiken van de lijst met duizend bronnen zoals The New York Times en CNN, om de trending topic-lijst mee aan te vullen. Facebook wil met deze veranderingen aantonen dat alle verhalen die in het trending topic-overzicht staan, daar staan omdat ze daadwerkelijk trending zijn.
Check out my crib(ber)
Zijn jij en je roomies ook zo trots op jullie bier-overgoten, ultra chille bankhangende crib?! Vet, je kan namelijk je studentenhuis laten shinen via Cribber.nl. Naast het exposen van je condo en het organiseren van een toffe borrel, kun je ook gluren bij de buren. Weet je eindelijk wie die lekkere chicks aan de overkant zijn en hoe ze wonen (score!).
Face(book) emoji
Vind jij ook dat zo’n rond geel ding a.k.a. smiley niet goed jouw emotie weergeeft? Dan ben jij vast blij met het volgende: Facebook wil jouw gezicht gebruiken als emoji! Is dat niet lachen?! :D
De software maakt op basis van de bestaande emoji’s, zeg een smiley, een koppeling naar een foto van jouw gezicht waarop je lacht. Dit middels een door jouw gekozen selectie of via jouw huidige foto’s op Facebook. Awesome!
(Carou)sell Instagram
Beeld zegt meer dan duizend woorden, dus ga maar na hoeveel bewegend beeld zegt. Video is niet meer weg te denken van social media. Zo merkt Instagram een stijging van 40% in het gebruik van video’s in de laatste zes maanden.
Het platform komt nu met de integratie van video’s in de reclame. Adverteerders kunnen vijf video’s of een combinatie van foto’s en video’s plaatsen om hun storytelling te optimaliseren. Het nodigt gebruikers uit om meer content te bekijken en interactie te stimuleren tussen het merk en de consument. Tsja, waarom stilstaan als je ook kunt bewegen richting meer sales?
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!