Vreemde vogel bij Disney
Social media kanalen komen en gaan. Zo hebben we al afscheid genomen van MySpace, Friendster en onze ‘Facebook van eigen bodem’: Hyves. Helaas moet ook Twitter eraan gaan geloven dat haar tijd er op zit. De sociaalnetwerksite blijft hangen bij 313 miljoen actieve gebruikers. Oprichter Jack Dorsey geeft niet op en doet er alles aan om van Twitter weer een succesvol platform te maken. Zo hebben we het al eerder gehad over Twitter Moments, de versoepeling in het gebruiken van 140 karakters en een overzichtelijkere customer support functie. Dorsey ziet de toekomst van Twitter als een videoplatform met ‘livestreaming’ via Periscope en nieuwe uitzendrechten voor sportwedstrijden.
Ondanks deze veranderingen staan ze niet sterk genoeg om zich te verweren tegen een overname. Er zijn namelijk geïnteresseerde kopers die maar al te graag dit platform willen overnemen. Zo hebben Google, Salesforce en zelfs mediaconglomeraat Disney al aangegeven dat ze interesse hebben. Maar wat willen deze bedrijven van Twitter? Informatie! Ondanks het teruglopende succes van Twitter worden er nog steeds 9.000 tweets per seconde getweet en dat is natuurlijk een enorme bron van actuele informatie.
Dat Disney in het rijtje staat lijkt in eerste instantie een beetje vreemd, maar dat is het niet. Dorsey zit sinds 2013 in de raad van commissarissen van Disney. Ook de verschuiving van Twitter als berichtdienst naar videoplatform is een belangrijke reden dat Disney interesse heeft. Disney is namelijk naast de bedenker van al onze favoriete tekenfilms ook eigenaar van sportzender ESPN en televisienetwerk ABC. Het is nu nog afwachten of er daadwerkelijk een bod komt. Maar misschien ‘vliegen’ we allemaal iets te hard van stapel.
Spectaculaire Spectacles van Snap
De geruchten over een hardware product van Snapchat zijn waar! De theorieën rondom de samenwerking met Bluetooth Interest Group en de verdachte bril die CEO Evan Spiegels op een foto op had zijn nu werkelijkheid. Snapchat heeft namelijk een slimme zonnebril ontwikkeld, waarmee je filmpjes van 10 seconde kan opnemen. De nieuwe ‘Snap kijkers’ heten Spectacles. Mogen we dan ook nog even stilstaan bij het feit dat Snapchat haar naam heeft veranderd in Snap, Inc.? Dit om te laten zien dat ze meer zijn dan alleen een app. Poeh, dat wordt even wennen hoor.
De Spectacles zijn gekoppeld met je Snapchat… pardon, Snapaccount en verbindt draadloos met je mobiele telefoon. Op Android is dit via Wifi en op iOS met bluetooth. Wanneer er even geen verbinding is slaan de Spectacles je video’s op en sturen ze door naar je telefoon wanneer je wel weer verbinding hebt. De camera op de bril heeft een beeldhoek van 115 graden, dit is bijna het gehele gezichtsveld van een mens. Ook filmt de bril circulaire videos. Dit betekent dat hoe je de camera ook draait de video te zien is in volledige portret en landschap.
Het is nog niet bekend wanneer de Spectacles te koop zijn en misschien zullen ze bij ons in Europa helemaal niet op de markt komen. Misschien ook niet heel erg, want het modelletje is niet voor iedereen weggelegd. Daarbij wil je geen goeie $130 dollar uitgeven om vervolgens net als bij Google een Glasshole genoemd te worden. Yikes.
Facebooken in de baas z’n tijd
Volgende maand gaat de zakelijke versie van Facebook van start. 400 bedrijven hebben het al mogen uitproberen, waaronder Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Zij gebruiken het nieuwe Facebook-at-Work al vanaf 1 maart als besloten communicatie- en kennisplatform voor medewerkers. Het is een Facebookversie waar je voor betaald per account binnen een bedrijf. Dit is voor het eerst dat Facebook geld vraagt voor een aanmelding.
Het voordeel van Facebook-at-Work is dat je niet opnieuw hoeft te leren hoe het werkt. Het is namelijk precies zoals de Facebook die we kennen plus extra opties om bijvoorbeeld het delen van documenten makkelijker te maken. Om het te kunnen gebruiken moet je een apart account aanmaken. Onhandig? Wij denken van niet. Het is toch handig om werk en privé gescheiden te houden.
Trump sniffles vs. Clinton shimmies
Afgelopen maandag was het dan zover, het eerste debat tussen Donald Trump en Hillary Clinton. Het begon met een vriendschappelijke handdruk, maar werd uiteindelijk een ‘heated debate’. Dit zorgde achteraf natuurlijk voor veel leuke grappen op social media. Op #debatenight zijn hilarische tweets te zien over zowel de kandidaten als de presentator van de avond, Lester Holt. Zo zou hij tijdens het debat Pokémons aan het vangen zijn omdat hij vrijwel niet aan het woord kwam.
Tussen alle tweets en memes over de avond en de geruchten dat het debat precies synchroon loopt met Pink Floyd’s Dark Side of the Moon is er voor elke kandidaat wel één specifieke topic wat veel terugkomt. Dit zijn Trump’s Sniffles en Hillary’s Shimmy. Trump had voor het debat even zijn neus moeten snuiten want de sniffles waren nog heftiger dan zijn interruptions door Hillary’s verhaal. Hillary’s shimmy is daarentegen een hele vrolijke uiting van de vrouwelijke kandidaat en is nu zelfs een officieel lied. The Hillary Shimmy song. Het is het nieuwe election anthem en gaat vast de hitlijsten bestormen…
Je bent nu weer op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Nu kan je dit weekend je eigen shimmies in de kroeg uitvoeren.
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!