Op de beurs gesnapt
Ja hoor, na alle geruchten, voorbereidingen en waarderingen is het toch echt gebeurd. Snap Inc. is naar de beurs! Vorige week donderdag was het heugelijke moment voor Evan Spiegel en zijn camera bedrijfje aangebroken. En dat ging best lekker, at first. Waar ze zelf een aandeel op 17 dollar hadden gewaardeerd, opende de beurs met 24 dollar per aandeel!
Dat liep op dag twee zelfs op tot 27.09 dollar. Een openingstreffer? Beginnersgeluk? Na twee dagen begon de daling alweer in te zetten. En deze week was een aandeel nog maar 22 snapping dollar waard. Investeerders zien hun geld net zo snel verdwijnen als een Snapchat van hun moeder. Uiteraard houden we je op de hoogte hoe deze Wallstreet soap zich verder ontwikkelt.
Plaatje praatje
Terwijl meneer Spiegel zijn ogen richt op z’n aandelenkoers, zet Instagram stappen in het uitbreiden van Instagram Stories. Zouden ze nu wel met iets unieks, origineels en zelfbedacht komen?
Neuh, gewoon gejat van Snapchat: geostickers op je story plakken. Dus wil je graag laten zien dat jij nu in New York of Jakarta bent, met een kekke, passende illustratie erbij? Kan dat gewoon. Nog een reden minder om je Snapchat te openen. Bovenstaande steden zijn nu de enige plaatsen waarvoor een geosticker is, maar ongetwijfeld volgt de rest van de wereld snel.
Thumbs down
Ben jij eigenlijk ook te lui om met perfecte volzinnen te antwoorden als je een diepgaande conversatie voert via Facebook Messenger? Dan zal je het top vinden om te horen dat Facebook aan het testen is met ‘reactions’ in Messenger. Je kent ze wel, die smileys die je tegenwoordig (alweer een jaar) kunt achterlaten onder een post (i.p.v. een like) om zo aan te geven hoe je je nou écht voelt. Als jij tot de lucky few hoort die deze functie mag testen, kun je binnen Messenger zo’n reactie geven op een bericht.
Op deze manier kun je zonder al te veel uitleg laten weten of je het ergens mee eens bent, iets leuk vindt, noem het maar op. Maar, je vindt natuurlijk niet alles leuk. Daarom heeft Facebook de veelgevraagde ‘dislike’ emoji toegevoegd. Hoewel het netwerk zelf aangeeft dat het niet zozeer om een dislike knop gaat, maar een handige manier om ‘nee’ te zeggen.
Oké, prima, wat jij wilt Facebook. Wij zitten in ieder geval te springen om positieve testresultaten en een volledige roll-out van de functie. We hebben het al druk zat tenslotte.
Travel the world, use Facebook
Hallo citytripper, ook voor jou heeft Facebook iets leuks: City Guides, in de mobiele app. Je kunt deze functie vinden onder het ‘more’ tabje. City Guides geeft je tips over grote wereldsteden (eten, drinken, slapen, bezienswaardigheden etc.) en laat je ook even weten welke van je vrienden er geweest zijn. Handig, want dan kun je ze direct even stalken voor tips en tricks. Data voor de input van deze guides komt uit check-ins van gebruikers en wat ze erover gezegd hebben.
City Guides is vrij uitgebreid en kan je goed op weg helpen om een onvergetelijke trip te plannen, je kunt namelijk ook alles bookmarken. Wel jammer dat er enkel grote steden in staan, maar we gokken dat dat langzaam zal uitbreiden als deze feature een succes wordt. Facebook gaat op deze manier niet alleen de concurrentie aan met travel planning apps, maar ook met grote spelers als TripAdvisor. Uiteraard ga je nu snel kijken of jij deze functie hebt, maar we schatten de kans klein in. De functie is nog zeer beperkt beschikbaar. Kan je er wel bij? Laat het ons even weten, we zijn wel toe aan een tripje!
Voter Megaphone
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) op Facebook? Klinkt spannend! Nah, spannend is het niet maar wel nuttig. In het kader van de campagne ‘Elke Stem Telt’ is het ministerie een samenwerking aangegaan met Facebook. Het doel is uiteraard om de Nederlander op te roepen om vooral te gaan stemmen op 15 maart. Dit moet worden bereikt door op verkiezingsdag een melding te laten zien op Facebook die je eraan herinnert dat het D-day is.
Daarnaast helpt dit zogenaamde Voter Megaphone bericht je het dichtstbijzijnde stemlokaal te vinden. Ook zul je vanaf nu herinneringen op je newsfeed zien dat je je stempas en ID klaar moet leggen. Heb jij ‘m al voorbij zien komen?
Een sticker voor slecht gedrag
Goed, nog een Facebook nieuwtje en dan houden we er echt mee op. In de VS heeft Facebook de volgende stap gezet in de oorlog tegen nepnieuws. Vanaf nu gaan ze onjuiste berichtgeving labelen. Zo is direct duidelijk dat je de berichten met een korreltje zout mag nemen. Het label wordt toegepast indien de factcheckers waar Facebook mee werkt, het bericht onjuist vinden. Naast het label komen de nepberichten ook minder vaak naar voren in de newsfeed.
Ook in Nederland gaan dit jaar factcheckers voor Facebook aan de slag. Of de ‘bestickering’ ook doorgevoerd wordt is nog niet bekend.
Dit was weer de #lekkersociaal van deze week, and thats a fact!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!