#lekkersociaal 06: Over Instagram albums, online veiligheid en de IPO van Snap Inc.

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over de aankomende beursgang van Snap, de groei van Facebook en meer.

Snap Inc. wordt camerabedrijf op de beurs

Ja, ja,  ein-de-lijk is het dan zover. Snap Inc. heeft haar IPO (Initial Public Offering) aangevraagd. Waar we vorige week nog  dat de grote concurrent van Instagram Stories wel eens negatief zou kunnen zijn voor Snap&;s beursgang, lijkt dat bij nader inzien wel mee te vallen. Met een verwachte waarde van 25 miljard dollar is Snap een van de in lange tijd die naar de beurs gaan en zichzelf daarmee publiekelijk blootgeven. Mocht je interesse hebben in een aandeel, Snap staat geregistreerd als camerabedrijf, genaamd SNAP.  

Wat Snap Inc. op dit moment aangeeft als usp in hun aan investeerders en adverteerders is het enorme aantal dagelijkse gebruikers van Snapchat. Ze geven aan dat er 161 miljoen dagelijkse gebruikers zijn; de droom van elk merk. Wat wij ons afvragen, was het niet vorige week in het nieuws dat het aantal dagelijkse snappers juist aan het afnemen is sinds de komst van aartsrivaal Instagram Stories?

Opmerkelijk is dat medeoprichters Evan Spiegel en Bobby Murphy de volledige controle over het bedrijf houden. Mocht je dus Snap aandelen willen kopen, dan zal je geen stemrecht krijgen en kun je dus totaal geen invloed uitoefenen op de koers van Snap Inc. De enige reden om in te stappen is dat er heel veel geld te verdienen valt. Wij zijn benieuwd how this story continues!

Facebook is still going strong

Waar bovengenoemde camerabedrijf aan het stabiliseren is qua groei, gaat onze grote vriend Facebook gestaag verder in haar droom om “de wereld met elkaar te verbinden”, aldus M. Zuckerberg. De laatste zijn binnen en die liegen er niet om. De omzet is in Q4 met maar liefst 51% gestegen! Het gemiddelde dagelijkse actieve gebruikers lag afgelopen december op 1,23 miljard en het aantal maandelijkse Facebookers tikt bijna de 1,9 miljard aan. Mark zal in z’n nopjes zijn.

Misschien moeten we een wedje leggen over hoe lang het nog gaat duren voordat 2 miljard van onze aardgenoten zich aansluiten bij het Facebook leger. 

En ze blijven door ontwikkelen

Dan nog wat Facebook updates die we je natuurlijk niet willen onthouden. Terwijl het geld de afgelopen maanden binnenstroomde, hebben de developers en beleidsmakers bij het platform uiteraard niet stilgezeten.

Het sociale netwerk heeft namelijk de ‘’ functie (in beperkte mate) uitgerold. Dat betekent een stukje Artificial Intelligence wat op foto’s gaat herkennen waar jij naar zoekt. Dus je zoekterm hoeft niet meer in een tekst voor te komen; de robot herkent toch wel of wat je zoekt in een beeld of video voorkomt. Hoppa, super handig. Op zoek naar een rode schoen met gele stippen die je in een commercial zag? Dan kan Facebook je helpen door je rechtstreeks naar de verkoper te leiden. Ideaal voor de adverteerders onder ons.

Ander nieuwtje is het aangescherpte advertentiebeleid. Ze zijn bij Facebook sinds de herfst bezig om in advertenties zoveel mogelijk te voorkomen. Zo werden bepaalde advertenties over huizen of banken enkel aan blanke welvarende mensen vertoond. En dat riekt toch wel naar discriminatie. Facebook was not amused en is het beleid nu aan het aanpassen om discriminatie zo veel mogelijk te voorkomen. Daar staat nu heel duidelijk in dat discriminatie op basis van huidskleur, nationaliteit, religie, leeftijd, geslacht, seksuele oriëntatie, genderidentiteit, burgerlijke staat, handicap of medische of genetische aandoening niet geaccepteerd wordt. Dit betekent dat je uitingen niet meer mogen impliceren dat je op de hoogte bent van de van je doelgroep. Je mag bijvoorbeeld wel zeggen in je advertentie ‘ontmoet senioren’, maar niet ‘ontmoet andere senioren’.

Om dit beleid te versterken en waarborgen zijn ze bezig met technologie die foute advertenties leert herkennen.

Nu is bovenstaande voorbeeld over senioren nog vrij duidelijk, maar waar zit het randje? 

Relaxter Twitteren

Jezelf lekker kunnen voelen op de sociale netwerken is een hot issue. Want ook Twitter zet stappen om misbruik en het lastig vallen van tweeps te . Waar ze het eerder al makkelijker maakten om het te melden als je lastig gevallen werd via Twitter, voeren ze nu nog meer veranderingen door zodat gebruikers als blije(re) vogels door het leven kunnen.

Zo zijn ze bezig met identificatie van gebruikers die geschorst zijn van Twitter, zodat voorkomen kan worden dat deze gebruikers simpelweg een nieuw account aanmaken en doorgaan met hun treiterij. Tevens wordt gewerkt aan een aangepaste zoekfunctie waar mogelijk schadelijke tweets of tweets van geblokkeerde accounts niet getoond worden. Verder is gekeken naar het niet laten zien van vervelende of kwetsende replies op tweets. Het microblog hoopt op deze manier een veiliger omgeving voor haar gebruikers te creëren. Lekker bezig hoor. 

Check m’n fotoalbum

Weet je nog, hoe je vroeger een album vol met alleen foto’s had? Daar bladerde je eens in de zoveel tijd doorheen om herinneringen op te halen (of je moeder liet ‘m aan je nieuwe lover zien om gênante momenten te delen). Tegenwoordig is Instagram je fotoalbum en kan je wel maar één foto per keer delen. Daar gaat wellicht ">verandering in komen. De app is namelijk aan het testen om meer foto’s of video’s per keer te kunnen uploaden. In de beta-versie van de Android app zou deze functie uit te proberen zijn, hoewel je de samengestelde albumpjes nog niet echt live kunt zetten.

Mocht deze feature echt uitgerold worden, wat betekent dit dan voor de kwaliteit van Instagram? Waar gebruikers nu moeite doen om die ene vette foto te uploaden, zou deze albumfunctie wel eens kunnen zorgen voor een afname van kwaliteit op het visuele platform. Hoewel, dan hoef je ineens niet meer te kiezen uit die zes fantastische selfies, ze kunnen gewoon allemaal live!

Of de albums er echt gaan komen is nog niet duidelijk. Instagram lijkt tot nu toe alleen bezig te zijn met testen. Nog even afwachten dus. 

Dit was weer de van deze week. Succes met het vinden van andere senioren. Euh, we bedoelen natuurlijk gewoon senioren. 

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie