Via sociale media in gesprek gaan met de kiezers, of zelfs IRL: in real live. Het lijkt zo campagne anno nu, maar heeft uiteindelijk allemaal niet zo veel zin. Kiezers zitten helemaal niet te wachten op een online dialoog met politici. Slechts 8% van de keizers denkt dat het vooral via sociale media een indruk krijgt van de kiezers, terwijl maar 5% het voor een oordeel belangrijk vindt dat politici op gesprek gaan met kiezers op straat. Dat terwijl raadsleden volop inzetten op de sociale media – vooral Facebook en Twitter – en ook hoog opgeven over de waarde van handjes schudden op straat.
Dit blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO in samenwerking met Aart Paardekooper, Raadslid.nu en de Vereniging van Griffiers uitvoerde vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 . Het gaat hierbij om een spiegelonderzoek onder ruim 700 raadsleden en ruim 1300 kiezers. Centrale vraag: welke media zetten (kandidaat)raadsleden in, welke rol spelen sociale media daarin en komt dat overeen met de mediaconsumptie en –wensen van kiezers?
Bereik overschat
Kiezers blijken daarbij behoorlijk traditioneel. Zij gebruiken vooral traditionele media als het gratis Huis-aan-huisblad, de (regionale) krant, radio of tv. Ze maken wel ruim gebruik van sociale media, maar zetten ze maar mondjesmaat in voor het vergaren van politieke informatie. Bijna negen op de tien (87%) Nederlanders gebruiken sociale media hier niet voor, 13% doet dat wel.
'Politici overschatten het bereik van sociale media', concludeert TNS NIPO-onderzoeker Peter Kanne. 'Niet verwonderlijk, aangezien negentig procent van de politici zelf actief is op sociale media.' Kanne heeft een tip aan politici om meer effect te bereiken met Facebook en Twitter: wees eerlijk. Ruim de helft van de kiezers zegt in het onderzoek dat ze meer sympathie voor een partij of politicus krijgt als die online ook durft te zeggen dat hij ongelijk had. 'Geef eens een fout toe', aldus Kanne.
VVD'er het 'sociaalst'
Twitter blijkt het meest politieke sociale medium, maar bereikt maar zo’n 4% van de kiezers met politieke informatie. Facebook is minder politiek, maar heeft een groter bereik. LinkedIn wordt door raadsleden en kiezers wel vrij veel gebruikt, maar het gaat er in zeer beperkte mate over de (lokale) politiek. VVD-raadsleden zijn het meest actief op de sociale media: gemiddeld worden door de liberalen 3,8 media ingezet. Raadsleden van de VVD zijn opvallend vaak aanwezig op LinkedIn (58% tegen 35% gemiddeld).
Foto SP: SP op campagne in Rheden
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!