Op wintersport verloor Erik Recter zijn nichtje uit het oog. Paniek alom, ook al was het meisje maar kortstondig zoek. Het was de aanleiding voor Erik om Kidswatcher te bedenken, het altijd te traceren kinderhorloge. Een voor de hand liggende oplossing in een tijd waarin iedereen 24/7 bereikbaar en te lokaliseren is.
Beter dan een mobieltje
Veel kinderen hebben tegenwoordig vanaf een jaar of twaalf een mobieltje, vaak vanaf het moment waarop ze naar de middelbare school gaan. Erik: “Vóór die tijd loopt het vaak in de soep. Ze raken het kwijt, maken het stuk, of weten niet hoe ze het moeten bedienen. Ons horloge zit altijd vast aan de pols, en is van minder kwetsbaar materiaal dan de huidige generatie telefoons. De horloges worden in één keer gegoten, met alle elektronica erin. De bandjes zijn van hetzelfde duurzame materiaal als Nike Swoosh-armbanden”.
Andere markten
De doelgroep voor het horloge zijn ouders met kinderen tussen de vijf en tien jaar. Voor oudere kinderen bestaat een applicatie op de smartphone, die hetzelfde doet als het horloge. Erik koos bewust voor deze doelgroep. Juist ook ouderen zouden een dergelijk product goed kunnen gebruiken, maar daar is de markt nog niet klaar voor. Erik: 'Die markt is veel minder toegankelijk – neem alleen al de verzekeringsmaatschappijen waarmee je te maken krijgt.' En andere markten? 'We kunnen dezelfde technologie toepassen op fietsen, of op de halsband van honden of katten.'
185.0000 euro in twee dagen
Kidswatcher haalde in 2013 in 48 uur via crowdfunding een bedrag van 185.000 euro op. In april 2014 werd dit succes nog eens herhaald met 150.000. De eerste prototypen liggen op de plank, en gaan nu de testfase in. Erik: 'We willen de horloges graag werkend hebben via ons eigen netwerk en communicatieprotocol. Hierbij krijgen we hulp van onze partner Vodafone. Zij helpen ons met de telecomtechnologie, en stellen netwerken en distributiekanalen ter beschikking. Maar eenvoudig is het niet. Als je eenmaal begonnen bent, dan snap je waarom het tot nu nog niet is ontwikkeld: het is ontzettend complex.'
Product van Nederlandse bodem
Daarnaast moet de productie gerealiseerd worden. Om Kidswatcher betaalbaar te houden is massaproductie de enige optie. Erik: 'We willen de eerste productie serie zo veel mogelijk in Nederland fabriceren. Het is voor mij de eerste keer dat ik dit doe, dus dan vind ik het belangrijk dat ik het proces van dichtbij kan meemaken. Hoewel de vraag enorm is, wil ik pas gaan opschalen zodra Kidswatcher zich heeft bewezen in Nederland. Hierbij worden we geholpen door een hechte community van twaalfduizend jonge ouders, die regelmatig feedback leveren op ons product en onze diensten.'
Net als bij de alarmcentrale
Erik: “Door op een knop op het horloge te drukken kan het kind zelf aangegeven dat alles goed gaat, of dat er hulp nodig is. Kidswatcher werkt in bijna alle landen met toegang is tot een mobiel netwerk, en surft bovendien mee op een stabiel kanaal van het mobiele spectrum. In alarmsituaties raken netwerken vaak overbelast, terwijl je juist dan wilt weten waar je kinderen uithangen en of ze veilig zijn. De berichten gaan versleuteld over het high priority-kanaal van Vodafone, dus zelfs wanneer de servers bezet zijn komen ze aan. Net als bij de alarmcentrale.”
Vast bedrag per maand
Als ouder schaf je het horloge aan – de prijs begint bij honderddertig euro – en scan je de QR-code op de achterkant met de app op je telefoon. Daarbij komt een abonnement, met vast bedrag per maand. Hoewel Nederland een goede testmarkt is, wil Kidswatcher zijn pijlen richten op het Midden-Oosten, Amerika, India en Rusland. 'In deze landen zijn de verschillen tussen arm en rijk erg groot, en is de angst dat er iets met de kinderen gebeurt hoog. Daar zal waarschijnlijk veel vraag zijn.'
Tot op de meter nauwkeurig
Erik: 'Voor een vast bedrag per maand kun je altijd zien waar het horloge zich bevindt. Voor zes euro heb je toegang tot bijna alle landen in Europa. Voor acht euro per maand heb je toegang tot alle landen wereldwijd, behalve Noord-Korea & Birma. Je kunt niet alleen tot op de meter nauwkeurig de locatie van het horloge bepalen, je kunt ook een welzijnsrapport opvragen, dat laat zien of het horloge daadwerkelijk wordt gedragen, wat de temperatuur is en hoe snel het horloge beweegt. Daarnaast krijg je een direct een alarmsignaal als het horloge wordt afgedaan. Indien je kind écht zoek blijkt, dan kan de helpdesk van Kidswatcher direct aanvullende gegevens opvragen en, indien nodig, hulpdiensten inschakelen.'
Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Innovation Awards 2014. Op vrijdag 14 november worden de Innovation Awards uitgereikt. Breng je stem uit als je vindt dat Kidswatcher de Publieksprijs verdient.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!