Klanten van Jumbo kunnen vanaf eind september de gewenste boodschappen inspreken in hun mobiele telefoon. Dan start Jumbo met een pilot voor een stemfunctie in de boodschappen-app.
In eerste instantie kunnen 1000 gebruikers van de dienst gebruik maken.
Roy van Keulen, directeur online bij Jumbo: ‘Zo krijgen we beter inzicht in het gebruik van de klant en kunnen we hierop inspelen. Mogelijk dat we nog features zullen toevoegen, want het boodschappenlijstje is nog maar het begin.’
Vooralsnog is de spraakfunctie alleen beschikbaar voor iOS, in de toekomst zal dit ook gelden voor Android-apparaten.
Diverse technologieën, zoals Siri - de digitale assistent van Apple - zorgen ervoor dat de app een stem hoort en kan interpreteren. Daarnaast haalt Jumbo bruikbare informatie uit grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data.
Jumbo zegt de eerste supermarktketen te zijn die boodschappen samenstellen op deze manier - direct via de mobiele telefoon - mogelijk maakt.
Maar ook Albert Heijn test de mogelijkheid van direct inspreken van boodschappen. Via Hiku, een klein apparaatje, met een microfoon en een barcodescanner dat verbonden is met het WiFi thuisnetwerk, kunnen consumenten boodschappen inspreken of scannen, waarna ze automatisch worden toegevoegd aan het boodschappenlijstje in de Appie app en op ah.nl.
Allerhande chatbot
Daarnaast kondigt Albert Heijn aan met een Allerhande chatbot te komen, via Facebook Messenger. De chatbot stuurt geinteresseerden elke dag automatisch een recept van de dag. Ook kun je zelf snel vragen naar recepten en kookvragen stellen aan de culinaire experts van Allerhande.
Je kunt de chatbot ook food-emoji's sturen. Je ontvangt dan recepten met dat ingrediënt.
Eerder bood Albert Heijn al de Allerhande kookhulp via WhatsApp, die al meer dan 400.000 keer werd gedownload, en een productscanner met augmented reality.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!