Miguel Baumann werkte voor zijn vorige baan vanuit huis. Elke dag kwam er wel een bezorger een pakketje brengen, omdat de mensen voor wie het bedoeld was niet thuis waren. Hij zag hierin wel een businessmodel en begon Red je Pakketje.
De laatste 50 meter
Miguel: “Bij een vorige werkgever optimaliseerde ik het check-outproces van webshops. De gouden regel daar was: ‘de laatste 50 meter zijn het moeilijkst’. De hele infrastructuur van website, naar winkelmand, naar betaling, naar bestelbus is heel gestroomlijnd, maar op weg naar de voordeur komen de meeste problemen voor. Mensen zijn niet thuis, de straat is afgezet, de navigatie in de bestelbus werkt niet – het komt veel voor en wekt veel irritatie op. Met onze service omzeilen wij dat. Een persoonlijke bezorging kost €4,50, de eerste keer is gratis.”
Voor consumenten en webshops
“We richten ons op mensen die niet willen thuisblijven om een pakketje te ontvangen. Tijdens het bestelproces voert hij niet zijn eigen adres in, maar het onze. Via onze website geeft hij aan dat er een pakketje aankomt, en wanneer hij wil dat het bij hem wordt bezorgd. Daarnaast is Red je Pakketje er voor webshops die de flexibele bezorguren als dienst aan hun klanten willen aanbieden. In het betalingsproces kunnen klanten dan voor deze optie kiezen.”
Integratie in de webshop
“Het grote onderscheid van Red je Pakketje is dat we de extra bezorguren al in de webshops kunnen weergeven. Dat doet niemand. We ontwikkelen plug-ins voor veelgebruikte webshopplatforms zoals Magento om het zo makkelijk mogelijk te maken voor e-retailers om onze dienst te gebruiken. En we bedenken webshopspecifieke oplossingen voor webshops met een andere structuur. Op dit moment hoeven we geen sales te doen – de webshops komen zelf naar ons toe.” Volgens mij draagt Red je Pakketje hiermee bij aan een persoonlijke winkelervaring voor de klant.
Zeven testfases
“We zijn live sinds een paar maanden. Elke dag bezorgen we een solide aantal pakketjes. Er lopen nu testcases met een aantal grote webshops uit sectoren als food & beverages, elektronica, en mode en ontwerp. De reacties zijn heel positief – we zitten dicht tegen een paar jaarcontracten aan. Dan hebben we veel extra bezorgers nodig. We kijken rond in Rotterdam en Den Haag om daar voet aan de grond te krijgen. Daarvoor werken we nu nog samen met koeriers die daar al gevestigd zijn.”
Op tien minuten nauwkeurig
“We geven een time-slot van een uur, we kunnen dus een halfuurtje eerder of later zijn dan de gewenste ontvangsttijd. Maar in 90% van de gevallen zijn we er met een marge van tien minuten. We houden contact via de telefoon. Het is al eens gebeurd dat we met een klant halverwege de route afspraken, omdat er veel haast bij kwam kijken. We denken altijd met de klant mee.”
Hollandse fietsen van Union
“We zijn er heel trots op dat Union ons heeft benaderd voor een partnership. Hun fietsen zijn snel en sterk. Nu gebruiken de fietsers meestal nog hun eigen stalen ros. Onze koeriers krijgen een bericht wanneer er een bestelling binnenkomt. Ze horen waar ze het pakketje kunnen ophalen en waar die bezorgd moet worden. Aan het eind van de dag krijgt de webshop een bericht over de status van de bezorging.”
*) Je kunt je nu inschrijven voor de Accenture Innovation Awards. Schrijf je in of tip een kanshebber op www.innovation-awards.nl. Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!