‘Je moet ook gewoon fokking hard werken’

Vooruitblik op Het Communicatie Congres 2016, waar Cyriel Kortleven spreekt over hoe je dromen verwezenlijkt

Twaalf jaar geleden was het zijn droom om internationaal spreker te worden. Een presentatie in Nieuw-Zeeland – het aller-allerverst – was zijn doel. De droom kwam uit. Op 15 november vertelt ‘global speaker’ Cyriel Kortleven in Utrecht hoe je dromen kunt verwezenlijken.

Volle zalen
Jazeker, zijn droom om internationaal spreker te worden werd heel snel werkelijkheid. Sterker: hij is al zes keer aan de andere kant van de wereld geweest. Twaalf jaar geleden stopte Cyriel Kortleven met zijn werk als creatief en innovator bij het Vlaamse Centre for Development of Creative Thinking (COCD) om te gaan doen wat hij al langer wilde: spreken voor volle zalen. Mensen inspireren en in beweging krijgen.

Da’s pas mooi
‘Ik dacht: wat is nu het verst van België verwijderd? Want als je dan toch droomt, maak het dan maar groot. Je kunt ook denken: ik wil naar Duitsland, maar ja... Vlak voordat ik als zelfstandige ging werken, heb ik drie maanden door Australië rondgetrokken. De mensen daar zeiden: Nieuw-Zeeland, da’s pas mooi. Toen dacht ik: als ik in nu België en in Nieuw-Zeeland lezingen geef, dan is mijn droom om internationaal spreker te worden uitgekomen. Want al die andere landen op de wereld liggen daartussen.’

Droom groots
Zijn visie is in de loop der jaren steeds eenvoudiger geworden, stelt Kortleven. Hij heeft het gevat in de driesprong YES-AND-ACT, waar bij YES de eerste fase is en ‘droom groots’ betekent. Stel je oordeel uit. De tweede stap is AND: verander je perspectief, zet je verbeeldingskracht in. En tot slot ACT: kom in actie. Experimenteer.

Platslaan
Over die eerste fase – de droom – zegt hij: ‘Ik heb het gevoel dat heel veel bedrijven de stap van het dromen overslaan. Of ze willen hun droom onmiddellijk naar hun business-plan vertalen. Het moet allemaal smart, het moeten realistische doelen zijn. Wat zijn precies de stappen? Ze slaan het meteen plat. Maar het is essentieel om te denken: ik heb alle tijd en een gigabudget. Die droom moet er zijn. In veel bedrijven hoor je: we willen onze mensen motiveren. Dat hebben ze dan heel snel teruggebracht tot een procent meer tevredenheid. Daar worden mensen niet blij van. Ik zeg: hou dat spannende erin.’

Nanostappen
De kunst is droom naar werkelijkheid te vertalen. Om de blokkades, ‘de idea killers, de ja-maars’ even terzijde te schuiven en concreet te worden. Cruciaal in Kortlevens visie is dat grote stappen niet werken. De gigadroom bereik je met nanostappen. Kleine, overzichtelijke acties, die voor niemand moeilijk te nemen zijn.

LinkedIn
Over zijn introductie in Nieuw-Zeeland: ‘Ik kende niemand daar, dus ik dacht: hoe kom ik in contact met mensen, hoe bouw ik een netwerk op? Ik kan daar natuurlijk naartoe vliegen en met een megafoon op straat gaan rondlopen – hallo mensen, ik zoek opdrachten – maar toen kwam ik op het idee: er is zoiets als LinkedIn. Via de advanced search heb ik gezocht op de trefwoorden Nieuw-Zeeland, creativiteit en innovatie. Daar kwam een hele lijst mensen tevoorschijn.’

Hallo
‘Ik heb de eerste tien benaderd, die leken me het meest relevant. Ik heb ze een mail gestuurd: hallo, ik ben Cyriel van België, ik zie dat jij in de marketing zit, ik loop daar ook al een tijdje in rond, kunnen wij koffie drinken? Van de tien reageerden er vijf. Met enkele van hen ben ik begonnen te skypen. Dat leidde tot twee concrete opdrachten. En daarna tot meer, want Nieuw-Zeeland is veel kleiner dan België. Als je er één kent, ken je ze allemaal.’

Ietsje dichterbij
De mail via LinkedIn was zijn ‘nano-actie’. Een kleine stap die de droom ietsje dichterbij brengt.
Het is ook deels wat hem onderscheidt van andere motivatiesprekers. ‘Mijn kracht is: ik maak het heel eenvoudig. En je hebt geen excuus om het niet te doen. Want die nanostappen zijn nooit onbereikbaar. Je hebt tien euro en een uurtje. Hoe vind je een opdracht? Dat betekent ook dat je flexibel moet zijn. Snel acteren een niet bang zijn voor fouten. Experimenteer en leer. Dat past bij deze tijd van scrummen en agile werken.’

Flexibele mindset
‘Dat je doelstellingen hebt, logisch, dat moet, ik ben econoom van origine. Maar er komen zoveel dingen op ons af. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je niet in de ja-maars en de idea killers blijft steken. Die veranderingen zijn er toch. Je kunt maar beter een flexibele mindset hebben. Als je zegt: ik kan niet, creëer je een realiteit die je niet verder helpt. In plaats van wat veel organisaties doen, twee maanden aan een plan werken dat ze na twee weken alweer weg kunnen gooien, omdat een concurrent met een nieuw product op de markt komt.’

Bierviltjes
Om de creativiteit te stimuleren en de blokkades bij een team weg te nemen, werkt Kortleven wel met bierviltjes. De ene kant is rood, de andere groen.
‘De rode kant staat voor de idea killers – geen tijd, geen budget, hebben we al eens geprobeerd – en groen staat voor idea boosters. Iedereen weet, er staan bij een vergadering tien punten op de agenda, waarvan we negen op de gebruikelijke manier oplossen. Maar er zit er één bij waarvan we denken: hé, daar gaan we het over hebben. Dit moeten we op een slimme manier oplossen.’

Rode kaart
‘Ik zeg dan: je hebt drie minuten om het erover te hebben, maar je mag geen enkele idea killer naar voren brengen. Als er nu iemand tijdens die drie minuten toch zegt: ja, maar dat hebben we al eens eerder geprobeerd, dan krijgt hij de rode kaart. En de straf is: wie een idee heeft gekild, moet met twee nieuwe komen.’

Kiemen
‘Het duurt maar drie minuten, maar mensen gaan altijd mee. Tijdens die drie minuten creëer je speelruimte, waardoor de kans ontstaat dat bepaalde ideeën kunnen kiemen. Mensen vinden het interessant. Waarom hebben we ons nooit eerder drie minuten denkruimte gegeven? En het aardige is: iedereen heeft mogen meedenken; de kans dat een idee gaat groeien, wordt daardoor groter.’

Sterveling
‘Er zijn kleine stapjes en er is een grote droom. Hoe breng je daar als eenvoudige sterveling samenhang in? ‘Een terecht vraag. Ik ben op dit moment bezig met een boek. Dit is precies mijn worsteling. Welke stappen neem ik nu van kleine stap naar droom. Ik heb een enorme weerstand tegen stappenplannen, tegen de tien tips. De droom is primair energie, de intentie. Wat ik doe met mijn droom is dat ik elke ochtend even 20 seconden het beeld naar voren haal.’

27 stappen
‘Ik sta voor 500 tot 1.000 man internationaal publiek. Dat is het beeld dat ik gecreëerd heb, dat is voor mij voldoende. Ik kan wel allemaal voorbeelden geven, maar zoek alsjeblieft je eigen weg. Ik wil mensen inspireren, en wegblijven bij die 27 stappen. Mijn antwoord is: je moet niet alleen dromen, nee het is ook gewoon fokking hard werken.’

Cyriel Kortleven spreekt op Het Communicatie Congres 2016. Klik voor het programma, de lijst van sprekers en inschrijven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie