Sociaal medium Instagram introduceert nieuwe functies speciaal voor merken en bedrijven. Binnenkort kun je als merk een speciale bedrijfspagina oprichten, statistieken inzien en eenvoudig gesponsorde berichten plaatsen.
Moederbedrijf Facebook
De nieuwe functies zijn over een paar weken overal ter wereld beschikbaar, meldt Instagram. De bedrijfspagina’s van Facebook (eigenaar van Instagram) zijn duidelijk de inspiratiebron voor de nieuwe opties. Als je gewend bent om met Facebook-statistieken te werken, kun je waarschijnlijk snel uit de voeten met de statistieken van Instagram.
Hoe maak je een bedrijfspagina?
Om een bedrijfspagina te maken, heb je eerst een persoonlijke account nodig. Dit account moet openbaar zijn, een verborgenaccount kan nooit een bedrijfsprofiel worden.
Je tikt rechtsonder op het mannetje om je profiel te bekijken. Vervolgens druk je op de drie puntjes rechtsboven om naar ‘instellingen’ te gaan. Zodra de bedrijfspagina’s beschikbaar zijn in Nederland, zie je hier de optie ‘Switch to Business Profile’. Daar tik je op. Vervolgens link je je Instagramprofiel met je Facebookpagina en vul je wat contactgegevens in.
Facebook is vereist
Wie een bedrijfsaccount op Instagram wil, heeft eerst pagina bij moederbedrijf Facebook nodig. Volgens Instagram is dit verplicht omdat het medium wil zorgen dat alleen echte ondernemers een bedrijfspagina maken. Dat een bedrijf niet zijn Facebookpagina opzegt omdat hij nu op Instagram aanwezig is, of dat een Instagramgebruiker óók een Facebookpagina moet aanmaken, is een mooie bijkomstigheid voor moederbedrijf.
Bedrijfsprofielen op Instagram en Facebook zijn gratis.
Contactbutton
Zodra je je Instagramaccount hebt omgezet in een bedrijfsprofiel kun je de nieuwe opties gebruiken. De meest opvallende functie is de contact-button. Deze button staat op je profielpagina naast de knop ‘volgen’. Als je volgers op deze button tikken, kunnen ze je bellen, mailen of de locatie van je bedrijf bekijken. Vreemd genoeg kunnen volgers geen berichten naar je sturen via Instagram zelf.
(bron foto: Techcrunch)
Statistieken
Een andere nieuwe optie zijn statistieken. Als je een bedrijfsprofiel hebt, kun je die inzien door rechtsboven in je profiel je tikken (icoon van drie verticale streepjes). Zoals gezegd lijkt de statistiekenpagina heel erg op die van Facebook. Je krijgt een overzicht van demografische gegevens van volgers, de beste tijdstippen om berichten te plaatsen en je ziet welke foto’s het best scoren.
Instagram houdt de statistieken bij vanaf het moment dat je je pagina hebt verandert in een bedrijfsprofiel.
Gesponsorde berichten
Tot slot is er de ‘promote’-optie. Hiermee kun je een gesponsord bericht maken van populaire foto’s en filmpjes. Deze nieuwe button maakt het proces een stuk eenvoudiger. Op dit moment moet je eerst naar de Powereditor op Facebook om een gesponsord Instagrambericht te maken. De prijs van een gesponsord bericht hangt af van de doelgroep en de tijdsduur van de actie.
Wanneer in Nederland?
Binnen een paar weken zijn de bedrijfsprofielen beschikbaar in heel Nederland, maar wanneer precies vertelt Instagram niet. Reisblogger Wesley Glasmacher meldt dat zijn profiel dinsdag al kon omzetten. Hieronder zie je de Nederlandse versie van de statistiekenpagina's:
Cijfers
Instagram heeft op dit moment 500 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan 2,1 miljoen Nederlandse accounts. Volgens het medium zijn er 200.000 zakelijke gebruikers. Ter vergelijking: Facebook heeft 9,6 miljoen Nederlandse leden en 50 miljoen zakelijke accounts wereldwijd.
Meer over Instagram: