Premium

Influencer Marketing Agency (IMA): 'We pitchen zelden tegen bureaus met dezelfde expertise'

Een gesprek over influencer marketing met de founders van IMA.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Joost Nauta, Maddie Raedts en Emilie Tabor begonnen in 2010 met Fashiolista, een inspiratieplatform voor mode. Binnen een paar jaar werd Fashiolista ook als reclamebureau ingezet en veranderde de founders de naam in ‘Fashiolista-agency’. Het bureau zette vaak bloggers en Instagrammers in en heet sinds kort IMA: Influencer Marketing Agency. In gesprek met Joost Nauta en Maddie Raedts.

Wat is er veranderd nu jullie IMA heten?
Nauta: ‘We werken vanaf het begin met bloggers samen. Bloggers haakten bij ons platform Fashiolista aan en traden ze op als onze ambassadeurs. Dat was onze eerste vorm van influencer marketing, maar dan om voor eigen naamsbekendheid. We zijn in de loop der tijd steeds meer campagnes gaan doen met en op een gegeven moment hebben we daar bloggers bij betrokken die we al kenden. Dat is uitgeroeid tot IMA.’
Raedts: ‘Het platform Fashiolista bestaat nog wel, maar dat is een apart bedrijf met een apart team. We zijn van naam veranderd voor de duidelijkheid en omdat we steeds meer klanten kregen buiten de mode. Fashiolista-agency dekte de lading niet meer.’

Wat doen jullie anders dan een ander bureau?
Raedts: ‘We zijn goed in het strategisch uitwerken van influencer marketing in een halfjaar- of een jaarplan. We werken daarbij altijd op basis van de specifieke doelstellingen en “DNA” van het merk. We doen alles van de matchmaking tussen influencer en merk, tot de uitwerking en management van de campagnes en activaties. We werken altijd nauw samen met de  marketingafdeling van het merk  en het resultaat rapporteren we gedetailleerd aan de klant.’

Jullie zouden Europa’s grootste influencer marketing bureau zijn. Hoe is dat gemeten?
Nauta: ‘We hebben met meer dan 3500 influencers in ons porfolio het grootste netwerk binnen Europa en hebben grote klanten. Daarnaast zijn we één van de weinige partijen die op Europees niveau opereert. Influencer marketing is een heel nieuw gebied. Dat merken we aan onze klanten, want er is zelden een bureau waar we tegen pitchen die dezelfde expertise kan leveren.’

Zijn die influencers exclusief aan jullie verbonden?
Raedts: ‘De meeste influencers zijn op projectbasis bij ons aangesloten, maar met een select aantal influencers werken we op exclusieve basis samen.’

Zien jullie een bureau als Social1nfluencers als concurrentie? Zij hebben veel vloggers in hun portfolio.
Raedts: ‘Niet per se, want wij richten ons niet op specifiek YouTube-campagnes.  Als wij wel influencers van een ander netwerk in willen zetten, dan kopen we ze in. We werken dus eerder met andere bureaus samen. Daar komt bij dat de Nederlandse markt maar zo’n 25% van onze klanten betreft.’

Hoe komen jullie aan klanten?
Nauta: ‘Een paar jaar geleden moesten we aan klanten uitleggen wat influencer marketing was en wat je ermee kon bereiken, maar het afgelopen jaar zagen we een grote omslag. Veel bedrijven komen nu bij ons binnen met de vraag: “Hoe kunnen we influencer marketing goed insteken in onze strategie?” We pitchen nog maar weinig naar buiten.’

Zijn er nog wel merken die negatief tegenover influencer marketing staan?
Nauta: ‘Sommige merken zijn gewend om super veel controle te hebben over campagnes en bij influencer marketing moet je dat een beetje loslaten. Je laat de influencer zijn eigen verhaal vertellen en zijn eigen draai aan het merk geven. Dat is voor merken vaak spannend, maar als ze eenmaal zien hoe goed het werkt zijn ze meestal wel om.’

Met deze vorm van marketing doel je op millennials. Is dat niet een te nauwe doelgroep?
Nauta: ‘We bereiken inderdaad millennials, maar daar zijn veel merken juist naar opzoek. Het is een moeilijk te bereiken doelgroep, want jongeren kijken veel minder tv en consumeren überhaupt minder ‘traditionele’ media. Het bereik van millenials is versnipperd.’

Zijn jullie niet bang dat influencer marketing een trend is?
Nauta: ‘Het is een trend die nu ontdekt wordt. Dat voelt voor ons als een inhaalslag die nog moest komen. Maar we verwachten niet dat het een korte termijn trend is, want het past erg bij de verschuivende mediaconsumptie. Ik denk dat de kanalen van influencers alleen maar krachtiger worden.’

Hoe zie je de toekomst van influencer marketing?
Nauta: ‘We zien op dit moment alleen maar groei. Ik denk dat de nieuwe generatie op de lange termijn zijn media anders gaat consumeren en dat dat digitaal is, weet denk ik iedereen. Influencers hebben een belangrijke rol in de digitale wereld, dus influencer marketing is here to stay.’

Waar zijn jullie op dit moment mee bezig?
Raedts: ‘We werken momenteel aan een aantal internationale campagnes en activaties  voor grote beauty & fashionmerken, maar daar kunnen we nog niet zoveel over kwijt. Binnenkort hosten we een groot event met influencers voor de nieuwe geurlijn van een bekend cosmetica merk. Voor Albert Heijn doen we verschillende projecten, onder andere voor de AH salades. We willen het saladeschap tijdens de zomerpiek een tweede leven inblazen en proberen met deze campagne heel Nederland aan de salade te helpen.’

U kunt de presentatie over Maddie Raedts, Emilie Tabor en influencer Anne de Buck op 16 september kostenloos live bijwonen. Zie voor meer informatie.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie