Aan de vele trendvoorspellingen voor 2008 kunnen we de automobiele opkomst van India toevoegen. Vandaag introduceerde Tata zijn langverwachte '1 lakh-auto'. En vandaag werd ook de naam van de boreling onthuld: Nano. Beetje modieus, maar alla.
Een Lakh betekent in de meeste Indiase talen 'honderdduizend', of 'honderdduizend rupees'. Vergelijkbaar met onze 'ton' dus. En de '1 lakh-auto' is een belofte van miljairdair en Tata-baas Ratan Tata om India een auto voor de massa's te geven, die niet meer dan 1 lakh zou kosten. Da's op dit moment ongeveer 1750 Euro.
Dit moment in de historie is voor India heel vergelijkbaar met Europa in de jaren rond de tweede wereldoorlog. Het land staat aan de vooravond van een enorme economische doorbraak, en de snel groeiende middenklasse wil ook een Heilige Koe voor de deur.
Er vallen veel parallellen te trekken. De Kever werd door Hitler aan het Duitse volk beloofd voor 1000 Reichsmarken: er waren speciale spaarbankboekjes in omloop die, volgeplakt met zegels, recht gaven op een stuks Kever zodra-die geproduceerd zou worden. De Tweede Wereldoorlog stak daar weliswaar een stokje voor, maar toch. En Andre Citroen beloofde ooit dat de Eend 1000 Nouveaux Francs zou gaan kosten, een belofte die overigens net als bij de Kever, uiteindelijk niet werd gehaald.
Maar Ratan heeft zijn belofte wel gestand gedaan. Veel winst gaat-ie er niet op maken, ondanks het feit dat het basismodelletje behoorlijk is uitgekleed. Geen radio, airco of andere luxe, een 600 cc motortje, en maar een ruitewisser. Geen airbags of veiligheidskooi. De goedkope wiellagers zijn gecertificeerd tot 85 km/h dus opvoeren zit er ook niet in.
Maar de Eend had bij zijn introductie een 200 cc motortje, een doodenkele koplamp, en net als de Nano een ruitewisser, maar dan wel een die met de hand op en neer moest worden bewogen. Ook voldeed de Lelijke Eend niet aan enige emissie- of veiligheidseis. De Nano voldoet aan de Euro 4 emissie-eisen, dus aan het mlieu is in ieder geval nog gedacht.
Tata is klaar voor de automobiele revolutie: niet alleen de onderkant van de markt wordt straks bediend, maar ook is Ratan bezig met de aankoop van Jaguar en Landrover. De fabrieken bedoel ik, niet de modellen. Of India er klaar voor is, blijft de vraag. iedereen die zich wel een s in India op de weg heeft gewaagd (nou ja, weg), kan daarover meepraten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!