Premium

Hoyhoy: de vliegende start van een luiaard

Interview met directeur Erik Hordijk: ’Wat in 14 jaar niet lukte, doen we nu in een halfjaar’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De nieuwe verzekeringsvergelijker HoyHoy maakte na rebranding een vliegende start. 

Een halfjaar geleden werd het nieuwe merk Hoyhoy.nl gelanceerd. Met een grote campagne, gericht op paid en earned advertising zette het zichzelf op de kaart. De reclames met Aart de Luiaard, de visuele identiteit met de letters die – net zoals Aart – ook ondersteboven een eigen leven leiden. Bovendien bleek HoyHoy achter de zogeheten slothing-campagne te zitten waarbij honderden mensen zich op Twitter en Facebook op de kop hangend op de foto lieten zetten.

Waarom hebben jullie deze ’social’ slothing-campagne opgezet ?

‘We wilden het merk verder tot leven brengen. Het staat voor een positieve kijk op financiële producten en we willen de verzekeringsmarkt ook op zijn kop zetten, wat ook Aart de Luiaard, onze brand ambassador, doet. Dat hebben we vervolgens via een pr-campagne onder de aandacht gebracht. De hashtag slothing is eind augustus meerdere keren trending geweest op Twitter. Dat is veel meer dan ik had verwacht. Honderden mensen hebben hun eigen foto geplaatst, waaronder BN’ers.’

Ik zag Eddy Zoey ook hangen. Betaald?

‘Haha, je moet nooit al de geheimen van je campagne verklappen natuurlijk, maar in het algemeen hebben we goed nagedacht hoe we het werkend konden maken. Wat het precies met ons merk doet, is nu nog te vroeg om te zeggen, want het is een onderdeel van een veel groter geheel van wat we doen.’

HoyHoy is een halfjaar geleden gelanceerd als nieuw merk en opvolger van Verzekeringssite.nl. Dat kende niemand. 

‘Precies, dat geeft het probleem precies aan. Ik heb 14 jaar lang met Verzekeringssite.nl gewerkt en ik heb in alle soorten media gestaan: radio, tv, krant, tijdschriften. En toch deed het weinig, de naam bleef niet hangen. Wat in al die jaren niet lukte, hebben we nu binnen en halfjaar voor elkaar gekregen. De impact, een originele benadering werkt en dat onthouden mensen.’

Wat zijn die resultaten precies?

‘Daarover kan ik helaas niets vertellen omdat we onderdeel van een grotere groep zijn. Maar zoals gezegd we zijn verder dan we ooit met onze voorganger Verzekeringssite.nl zijn gekomen in 14 jaar.’

Jullie grootste concurrent is Independer. Waar onderscheiden jullie je?

‘Nou, in dat makkelijke dus en de positieve insteek. Ik praat nooit over specifieke concurrenten, maar in de financiële wereld wordt vaak over angst gecommuniceerd, over problemen die je moet voorkomen. Daar zijn wij vanaf gestapt. Het feit dat mensen leuke dingen kunnen doen met geld dat ze eenvoudig kunnen besparen, dat is toch een heel andere propositie.’

Hoe maken jullie die waar?

‘Door het gemak dat we in onze diensten hebben gebracht. Het idee dat het vergelijken en switchen van verzekering veel gedoe met zich meebrengt, weerhoudt veel mensen ervan regelmatig te wisselen. Dat nemen we weg. Om je een voorbeeld te geven: bij ons kun je een opzegbrief doen, je verzekeraar selecteren en met je muis op je scherm je handtekening zetten. Al dat lastige gedoe papier en printer hebben we weggehaald.’ 

Kon u zo’n nieuw dienstverlenende concept met dezelfde mensen doen?

‘Ja, we hebben onze mensen gehouden en hebben het zelfs behoorlijk uitgebreid vanwege de resultaten. We nemen op het ogenblik iedere week wel iemand aan, inmiddels werken er 45 mensen. En als je over twee weken belt zijn het er alweer 50.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie