Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe Diederik Gommers een les trok uit zijn gesprek met Famke Louise

Famke-Louise heeft de ultieme job geklaard. Een grote les voor alle marketeers.
Diederik en Famke
Diederik en Famke

Famke Louise en Diederik

Het is al even een tijdje geleden dat de traditionele media het monopolie op bereik verloren. En sindsdien vinden mediaverkopers van deze media het moeilijk te verkroppen dat jongens en meisjes via Instagram, Facebook, Tiktok en andere sociale media ook een deel van de budgetten van adverteerders voor hun rekening nemen.

related partner content for mobile comes here

Breed bulderende mediaverkopers als Willem-Albert Bol proberen vervolgens zelf sociale media in te zetten om te zeggen dat je je wel drie keer achter je oren moet krabben voordat je een ‘rondje influencers’ gaat kopen. Zo ook in het geval van Famke Louise, die meedeed aan de #ikdoenietmeermee actie.

Dat was qua hashtag en mediaoptreden misschien niet briljant. Maar om dan met de kortzichtigheid van een garnaal te gaan roeptoeteren dat hier een grote les is te leren voor marketeers (die natuurlijk alleen ‘kwaliteitsmedia’ mogen inkopen), is opportunisme ten top.

Spreekbuis van miljoenen volgers

Want influencers als Famke Louise vervullen de rol van spreekbuis voor miljoenen volgers, veelal jongeren, die de kwaliteitsmedia maar boring vinden. En daarom worden ze door adverteerders ook vaak ingezet. Want ze beïnvloeden wel degelijk op een positieve manier hun achterban. En ja, er zitten natuurlijk ook een aantal gekkies tussen.

Zestigduizend likes

De enige die hier wel de goede bedoeling in zag was Diederik Gommers. Die deed namelijk als een van de weinigen wat elke marketeer zou moeten doen: luisteren en in gesprek gaan. Hij leerde dat je niet teveel angst moet zaaien en deze groep gewoon serieus moet nemen.

Gommers ging zelfs zo ver om een aantal dagen geleden een eigen Instagram account aan te maken. Gisteren plaatste hij een foto met een nieuw kapsel om er wat jonger uit te zien, want hij zit vanavond bij Jinek. In een dag meer bereik en bijna zestigduizend likes van een doelgroep die Gommers in de kwaliteitsmedia nooit had kunnen bereiken en beraken.

Famke-Louise heeft de ultieme job geklaard. Een grote les voor alle marketeers. Ze beïnvloedde een van de grootste coronabeleid beïnvloeders van Nederland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Mariëlle Krouwel

Of was het Gommers die haar beïnvloedde om 180 graden tegenovergesteld verder te gaan met beïnvloeden?

Willem Albert Bol

Hier de breed bulderende mediaverkoper. Je moet beter lezen Ruud. Ben groot liefhebber, gebruiker van social media. De aandacht die je daarmee genereert kan enorm zijn. Mijn Linkedin post over Famke Louise ging over geloofwaardigheid van inzet influencers. Er moet een match zijn. Plat rondje posts kopen, is niet allerslimste aanpak voor complex onderwerp. Dat vervolgens nav TV setting Jinek Gommers het 180 graden wist om te denken. Was briljant. Ook daar al mijn lof voor geuit. Leuke column, maar mist net de nuance om te kloppen.

Arno van Welzen

Ik geloof niet dat ik ooit een grotere onzin heb gelezen in Adformatie. Famke Louise de credits toewijzen. Bijzonder.

Pim de Ruiter

Koppel een influencer aan een specialist en je bereikt de beoogde doelgroep en je zorgt dat het verhaal klopt. Dat lijkt me een les die we kunnen leren uit dit voorbeeld.

Rob Visser

Prachtige column, nog mooiere commentaren. De kwalificatie breedbulderend was net zo min fortuinlijk gekozen als de hashtag #ikdoenietmeermee: verwijten aan een persoon leiden af van de kern. De kern is volgens mij dat je in dialoog gaat, ook/juist als de opvatting van de ander je zwaar tegenstaat. Dan ruim je misverstanden uit de weg en kun je wat leren. En de meeste marketeers hebben nog veel te leren, bijvoorbeeld over dialoog.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in