Premium

Het Online Cookie Collective werkt volgens 'de YouTube-methode'

Bas van Teylingen, Martijn Schimmer en Michiel Peereboom beginnen een nieuw bedrijf

Foto: Het team van Online Cookie Collective

Creatief Bas van Teylingen kreeg zoveel vragen over YouTube vanuit het bedrijfsleven, dat hij er een nieuwe firma voor begon. Samen met mede-YouTube-fans Martijn Schimmer (muziekondernemer en componist) en Michiel Peereboom (bekend als scriptschrijver en regisseur) presenteert hij het Online Cookie Collective (OCC). Ze zijn pas een paar maanden bezig en halen nu al het nieuws met hun werk voor De Speld en hun actie voor de slachtoffers van orkaan Irma.

Verschillende ondernemingen rondom YouTube
Zij noemen OCC ‘een creatief kenniscentrum over online media’. Het is een overkoepelend bedrijf voor al hun verschillende bezigheden die te maken hebben met YouTube. Bijvoorbeeld de Tube School, waar Van Teylingen vorig jaar mee begon. Op deze school leren kinderen van 10 tot 17 jaar creatief omgaan met online video. Lees meer.

Sinds kort is er ook een speciale cursus voor volwassenen. Daarnaast geven Van Teylingen en zijn collega’s talloze workshops en lezingen door het hele land. ‘De laatste tijd kregen we steeds meer vragen vanuit merken en reclamebureaus,’ vertelt Van Teylingen. ‘Daarom besloten we een overkoepelend bedrijf op te richten, waar de Tube School onderdeel van is.’

Werken op de YouTube-manier
Het bedrijf bestaat uit de drie oprichters, vijf vaste medewerkers en een pool freelancers. Wat doen ze zoal? ‘Kort gezegd denken en werken we op de YouTube-manier’, vertelt Peereboom. ‘Dat houdt in: je bedenkt iets, je maakt een filmpje, je zet het online. We kunnen snel schakelen. Wordt vandaag een panda geboren? Dan hebben wij morgen een video klaar waarmee we erop inspelen.’

‘Zo snel schakelen kan alleen maar als de klant durft los te laten’, legt Van Teylingen uit. ‘We maken bijvoorbeeld ook filmpjes met zogenaamde influencers. We geven zo’n YouTuber niet alleen maar een colablikje in zijn hand: we willen echt iets leuks doen. Iets dat aansluit bij wat speelt online, iets wat we zelf leuk vinden en wat past bij de doelgroep. Als je dat wilt doen en ook nog snel wilt produceren, betekent het dat je veel vertrouwen en vrijheid moet krijgen van je klant.’

Verbinders van de YouTube-community
Ze adviseren op het gebied van online video, bedenken concepten en strategieën, schrijven scripts en produceren content. Dat klinkt als het werk van een reclame- of productiebureau, maar de oprichters benadrukken dat ze dat niet zijn. ‘We werken niet alleen maar voor klanten, dat is slechts een onderdeel’, zegt Peereboom. 'We hebben bijvoorbeeld ook de Tube School en onze eigen kanalen. Maandag hebben we met meer dan vijftig YouTubers een lied opgenomen om geld in te zamelen voor de gevolgen van orkaan Irma op Sint-Maarten. Het is erg bijzonder dat zo'n grote groep bekende YouTubers geheel belangeloos bij elkaar komt. Op dat moment verbinden we door ons persoonlijke netwerk een heel groot deel van de YouTube-community.'

Het team van OCC werkt op dit moment op een tijdelijke locatie in de Schinkelhaven te Amsterdam. Per 1 december hebben ze eigen kantoor met productiestudio. Die gaan ze gebruiken voor de Tube School en voor commerciële klussen.

De Speld en ICI Paris
Inmiddels zijn ze al een paar maanden bezig. Ze hielpen De Speld & Partners en Oedipus met deze bekende online campagne en gaven medewerkers van cosmeticaketen ICI Paris XL een YouTube-cursus. Op dit moment werken ze aan een bioscoopfilm ‘met een grote YouTuber’ en gaan ze voor een aantal bekende Nederlanders YouTube-kanalen inrichten.

Van Teylingen: ‘Onze ambitie? Ten eerste dat iedereen boven de twintig bekend is met online video en weet hoe relevant het is. En verder willen wij als OCC dé Nederlandse autoriteit zijn op het gebied van YouTube.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie