YouTube doet een pilot met betaalde downloads blijkt uit een artikel op Bradinsight. Eigenaren kunnen dan straks een vergoeding vragen voor het downloaden van filmpjes. De betaling loopt via Google Checkout. Het is natuurlijk een bekende tactiek (netwerkeffecten) om consumenten en bedrijven massaal vertrouwd te maken met een gratis dienst om er vervolgens toch een vergoeding voor te gaan vragen. Ik veronderstel dat YouTube een commissie ontvangt van elke betaalde download. Ook Google zal vast een vergoeding krijgen voor het verzorgen van het betalingsverkeer. Is dit een begrijpelijke strategie? Of zal dit zeer negatief uitpakken voor YouTube?
Wie gaan van deze betaalde dienst gebruik maken? YouTube noemt universiteiten die online seminars en lezingen kunnen aanbieden. Maar je kunt ook denken aan uitgevers van management- en marketingboeken die additioneel materiaal via YouTube beschikbaar stellen. Ook in de financiele dienstverlening zie ik mogelijkheden. Hypotheekadviseurs willen niet het 1e gesprek met een consumenten voeren. In het eerste gesprek moet zoveel uitgelegd en toegelicht worden dat er van een echt adviesgesprek geen sprake is. Dit kun je straks oplossen door basale informatie via YouTube tegen een geringe vergoeding aan te bieden. Door recente wet- en regelgeving zullen consumenten wennen aan het betalen voor dergelijke adviezen. En dit bevordert uiteraard de acceptatie.
YouTube doet een poging om een verdienmodel te introduceren. Maar zij zijn niet alleen in de zoektocht naar het verdienmodel. Ook Twitter denkt serieus over betaalde diensten na. Zoals blijkt uit een artikel in Marketingmagazine. Moeten wij straks ook betalen voor het downloaden van een presentatie via SlideShare? Of voor een basisaccount bij LinkedIn?
Is dit het einde van gratis diensten?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!