'Penny' is de bijnaam die Nokia intern gebruikt voor de 1100, waarvan vorige week het 200 miljoenste exemplaar over de toonbank ging. Een Chinese toonbank naar alle waarschijnlijkheid, want die markt vormt de grootste pilaar onder het succes van de Penny.
De Nokia 1100 is een simpel modelletje, zonder frutsels en met een nederig zwart-wit schermpje. In China kost-ie zo'n 350 Yuan, ofwel 35 Euro. Geen web browser, GPS of multimedia. Wel bellen en SMS-en, en dat gebeurt in China honderden miljoenen malen per dag. Dergelijke markten (China is niet de enige succesmarkt voor de 1100) hebben meer behoefte aan simpele, robuuste en goedkope telefoons dan aan afgeladen smartphones.
Overigens neemt Nokia ook de tweede plaats in van de Top 5 Gadgets Aller Tijden: van de Nokia 3310/3330, die eind 2005 met pensioen ging, zijn 126 miljoen exemplaren verkocht.
Ter verdere illustratie van Nokia's aktieve opstelling in ontwikkelingslanden: deze fantastische beschrijving (PowerPoint, 2.4MB) van een belshop in een Ugandees dorp, bestaande uit een kit met aangepaste Penny, 10m lange antennekabel en speciale batterij die voor 150 Euro aan micro-ondernemers wordt verkocht; en de observatie van een rondtrekkende marktonderzoeker dat de 5100 op dit moment kennelijk het populairste model is onder belshops in Cairo.
(Bronnen: Reuters, via Mobiz; en Future Perfect.)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!