Google wijzigt Europees merkbeleid

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

heeft woensdag zijn merkbeleid voor Europa en de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) gewijzigd.

Een vonnis dat in maart 2010 door het Europese Hof van Justitie werd uitgesproken is een belangrijke aanleiding voor de wijziging. Het hof oordeelde toen dat Google het merkrecht heeft gerespecteerd door adverteerders in staat te stellen om te bieden op zoekwoorden die overeenkwamen met de handelsmerken van derden.
De nieuwe beleidsregels worden vanaf 14 september 2010 van kracht. Andere motieven die Google noemt zijn enerzijds gebruikers-benefits; gebruikers profiteren volgens Google omdat ze naar aanleiding van hun zoekopdrachten in Google een groter aantal relevante advertenties te zien krijgen. Anderzijds gaat het om harmonisatie van Google-beleid; in de meeste andere landen ter wereld waren adverteerders al sinds 2004 in staat om handelsmerken van derden te gebruiken.

Adverteerders binnen Europa krijgen vanaf 14 september de mogelijheid om hun advertenties te laten weergeven op basis van zoekwoorden in de vorm van (andermans) handelsmerken. Gebruikers die bijvoorbeeld het merk van een televisiefabrikant intypen; kunnen advertenties te zien krijgen van resellers, recensiewebsites en tweedehandswinkels, evenals advertenties van andere fabrikanten. Eerder konden eigenaars van merken een klacht bij Google indienen om te voorkomen dat advertenties van derden werden weergegeven naar aanleiding van zoekopdrachten op basis van hun merknaam. Die mogelijkheid bestaat na 14 september niet meer.

Mark Berendsen, Industry Leader agencies van Google, zegt dat de adverteerders die voorheen bedongen dat derden hun merknaam niet mochten gebruiken, vandaag zijn ingelicht over het nieuwe beleid. Berendsen wil niet zeggen over hoeveel adverteerders het gaat. Voorts durft hij geen uitspraken te doen over een eventuele omzetstijging die de beleidswijziging met zich meebrengt. Berendsen: 'Dat is afwachten.' Hij benadrukt overigens dat verhoging van de omzet geen argument is geweest om het beleid te wijzigen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie