Naast de techgiganten zaten ook vorige week donderdag ook enkele kleinere partijen aan tafel bij minister Amber Rudd. Tijdens de meeting werd besproken hoe men samen maatregelen zou kunnen nemen tegen propaganda van extremistische organisaties.
Zo schrijft Bloomberg. De beslissing komt meer dan een week na de terroristische aanslag in Londen, waarbij vier mensen het leven lieten. Rudd wil het liefste dat veiligheidsdiensten toegang krijgen tot bijvoorbeeld Whatsapp, om end-to-end encrypted boodschappen te kunnen lezen.
Na de bijeenkomst beloofden de techbedrijven om voortaan beter samen te werken, en samen te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om terroristische boodschappen eerder te identificeren en te verwijderen. Zo zeggen ze in een gezamenlijk statement.
De Britse minister wil echter veel meer: de techbedrijven (niet alleen de grote, maar ook de kleinere) zouden niet alleen maar terroristische boodschappen achteraf moeten verwijderen, maar ook moeten voorkomen dat de content überhaupt wordt geplaatst.
Kritiek
Tech- en mediabedrijven staan al langer onder druk. Eerder was er vanuit adverteerdershoek al kritiek, ook op Google, vanwege het plaatsen van advertenties op extremistische sites en andere sites met dubieuze content.
Daarnaast blijven de issues over transparantie en vertrouwen als het gaat om digital advertising. De baas van het Britse IAB, John Mew, uitte onlangs zijn zorgen tegen The Drum. Volgens hem kan de industrie al een groot verschil maken door zich aan enkele simpele regels en principes te houden. Bijvoorbeeld door gewoon te stoppen met het aanbieden van advertenties die irriteren. Daarnaast zouden adverteerders moeten stoppen met het gebruiken van click-through rates als belangrijke metric. Beter is het om te kijken naar langetermijnresultaten: groei van merkperceptie en sales, aldus Mew.
Bronnen: Bloomberg, The Drum, Warc
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!