Het bureau dat al acht jaar voor Glenfiddich werkte voor het de ingrijpende restyle mocht uitvoeren kreeg als opdracht mee het merkicoon – dat Glenfiddich beschouwt als zijn belangrijkste brand equity - te evalueren, versterken en upgraden met een meer premium uitstraling.
Hoewel het merk al 125 jaar bestaat, wordt het hert pas sinds 1968 gebruikt op verpakkingen en pas in 2007 volgde een eerste aanpassing. Purple Creative director Gary Westlake: ‘afgaand op zijn gewei was dat hert overigens pas acht jaar oud; relatief jong voor een mannetje in de kudde. We wilden hem zijn majesteuze uitstraling teruggeven: een 12-ender die staat voor het alfa-mannetje, masculien, machtig, vol zelfvertrouwen en volwassen.’
De kop van het hert is opnieuw getekend om het anatomisch meer in overeenstemming te brengen met een echt dier. Het hert gaat ook een prominenter rol spelen in het logo. Naast een nieuw beeldmerk is ook de typografie aangepast. Westlake: ‘We wilden een op maat gemaakt story-telling font dat diepte geeft en authenticiteit’. Bij de ontwikkeling is gebruik gemaakt van de handgeschreven correspondentie van Glenfiddich founder William Grant, typisch voor de Visctoriaanse tijd waarin hij opgroeide. Elementen van zijn schrijfkunst vormden een uitgangspunt bij de ontwikkeling van de letter.
Bron: DesignWeek