De Gemeente Rotterdam stelt impertinente vragen aan ouderen die aan een proef voor zogenaamd gratis OV mee willen doen, zo meldt NRC. Ouderen moeten in een enquete invullen in welke mate ze 'zich in de steek gelaten voelen', of 'een vriend(in) missen', of 'leegte om zich heen ervaren'. De Gemeente lijkt hierbij twee fouten tegelijk te maken: (1) 'gratis OV' is letterlijk waardeloos en zo moet je je stadsvervoer dus niet wilen verkopen en (2) OV-reizigers zijn geen zielige mensen, maar gemiddeld juist relatief hoog opgeleide sociale keuzereizigers. De vraag is nu: waarom stelt de Gemeente zulke impertinente en overbodige vragen aan haar burgers?
Hadden ze niet eerste even kunnen kijken wat voor gegevens er al (inter)nationaal voorhanden waren? Kijkt er geen professioneel communicatie- en/of onderzoeksbureau met de vraagstelling mee? Kun je niet gewoon in de database van de Bijstand zien wie er behoefte zou kunnen hebben aan gesubsidieerd vervoer; en in de database van de Sociale Dienst wie er behoefte heeft aan meer contact? Crossing maken en uitsturen dat aanbod op maat.
Wellicht dat een (communicatie)medewerker van de Gemeente of van de RET onderstaand kan reageren en ons geruststellen hoe alles toch nog goed komt? Om met Jules Deelder te spreken: METRO staat voor Met Een Teringgang Rotterdam Onderdoor. Typisch Rotterdams voorbeeld van een aantrekkelijke propositie die best wat mag kosten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!