Gebruik sociale media groeit niet meer

Hebben sociale media hun hoogtepunt al achter de rug? Voor het eerst sinds de opkomst van sociale media stagneert het gebruik ervan. Het gebruik van online media neemt zelfs af. Ook is er minder vertrouwen in media in het algemeen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit het ‘Social Media Impact’-onderzoek van de ING naar het gebruik en de impact van sociale, online en traditionele media.

Sociale-mediaplatforms worden niet vaker gebruikt dan een jaar geleden, aldus het onderzoek, alleen Facebook vertoont nog een lichte groei.

Facebook blijkt net als vorig jaar het meest gebruikte platform, gevolgd door LinkedIn en Twitter. Jong volwassenen (18 – 34 jaar) gebruiken sociale media meer dan volwassenen en ouderen.

Online neemt af
Van de online platforms worden online nieuwssites (zoals Nu.nl) het meest gebruikt (56% gebruikt deze wekelijks), op de voet gevolgd door de websites van kranten (52%).

Weblogs, fora en reviewsites worden aanzienlijk minder gebruikt. Overall is het gebruik van online media ten opzichte van 2012 afgenomen.

Minder betrouwbaar
Het vertrouwen in media is in 2013 scherp gedaald ten opzichte van 2012 en daalde met gemiddeld 8%. Er lijken verschillende verklaringen. Zo zijn consumenten in het algemeen onzekerder en wantrouwender, bijvoorbeeld door een aantal internethypes en incidenten, waarbij media ook een belangrijke rol speelden.

Jongeren, die vaker aanwezig zijn op sociale media en de verschillende platformen, hebben overigens meer vertrouwen dan ouderen.

Gedrag
De impact van berichtgeving op sociale media, online nieuwssites, peer-platforms en websites van organisaties neemt af naarmate men ouder wordt. Zo zorgen sociale media bijvoorbeeld bij 24% van de jongvolwassenen voor gedragsverandering tegen 17% bij volwassenen en 7% bij ouderen.

Autoriteit en geloofwaardigheid spelen een belangrijke rol bij de impact van berichten. De afzender van het bericht, de gebruikte argumenten, hoe vaak het bericht bevestigd wordt en het persoonlijke belang van een bericht worden als belangrijkste factoren voor impact gezien. Berichten van afzenders met kennis van het onderwerp zijn ongeveer 6 keer zo impactvol als berichten van mensen zonder kennis van het onderwerp.

Opvallend is dat slechts 24% van de respondenten aangeeft dat een bericht impact heeft als de toon negatief is. Berichten met een positieve toon worden echter vaker als impactvol gezien (44%).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie