(Gastblog) Branded journalism, kans voor PR of bedreiging voor de journalistiek?

Is branded journalism een kans of bedreiging voor de journalistiek? Dat was de vraag die centraal stond tijdens de Branded Journalism bijeenkomst deze week in Ifrabica, georganiseerd door het Stimuleringsfonds voor de Pers. Door: Shirley Sparreboom, PR-Coördinator bij Sterk Werk PR & Corporate Communicatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Meer dan eens bleek maar weer dat journalisten en PR-professionals op het gebied van Branded Journalism lijnrecht tegenover elkaar staan. Waar de een branded journalism ziet als een schande en een bedreiging voor de journalistiek, ziet de ander juist veel mogelijkheden en een win-win-win situatie voor journalist, marketeer en consument.

Ik als PR-professional zie uiteraard tal van kansen. Net als veel van mijn vakgenoten, weet ik dat het verdienmodel van traditionele media onder druk staat. Dat betekent dat veel uitgevers op zoek zijn naar nieuwe verdienmodellen. En organisaties zoeken naar nieuwe middelen om de schaarse aandacht van het publiek vast te houden. Met de juiste uitgangspunten – het moet geen verkapt reclamepraatje worden - biedt branded journalism dus zeker kansen. Ook voor de consument, die gratis relevante content tot zijn beschikking krijgt.
Toch is er ook kritiek op het fenomeen. Een branded journalism actie die de gemoederen de laatste tijd bezighoudt is de pensioenbijlage , een PR-actie van Aegon die menig journalist en marketeer heeft wakker geschud en tijdens de bijeenkomst aanleiding was voor een heftige discussie. Verzekeraar Aegon wist een deal te maken met het FD om een volledige FD Morgen te besteden aan pensioenen, compleet in FD stijl en redactioneel onafhankelijk als we de toelichting moeten geloven: “Deze bijlage is mede mogelijk gemaakt door Aegon. De redactie is onafhankelijk”.

Oordeel zelf zou ik zeggen… Een aantasting van de onafhankelijke journalistiek zoals , hoofdredacteur van Follow the Money, oppert? Of een onafhankelijke en volwassen PR-actie, zoals Jan Driessen, directeur communicatie bij Aegon, aangeeft?

Ook ik, als lezer en consument, worstel met de ethische discussie. Want zeg nou zelf: de journalistiek wordt ongetwijfeld niet betrouwbaarder wanneer commercie de overhand krijgt. Neem de of de voorstellen die wij PR-professionals regelmatig ontvangen van media, waarbij een ‘onafhankelijk’ redactioneel artikel wordt aangeboden in combinatie met een advertentie. Is dat nou onafhankelijk? Ik weet zeker dat het niet het ideaalbeeld is van journalisten. Misschien is het dan ook wel waar wat sommigen zeggen: “branded journalism is geen journalism”. Alleen het feit blijft, het helpt wel om je publiek te bereiken.

En misschien ligt daar wel de sleutel: bij het publiek. Lezers zijn geen leken. Die prikken er feilloos doorheen als je als bedrijf een verkapte reclame publiceert als onafhankelijk journalistiek stuk. En als de content relevant is, maakt het de lezer dan uit dat er een bedrijf voor heeft betaald om een onderwerp op de agenda te zetten?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie