Fitnessbranche; kansen en bedreigingen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een van de meest voorkomende goede voornemens: meer tijd besteden aan fitness en conditietraining. Vier op de tien Nederlanders spraken dit aan de vooravond van 2007 uit, zo vond (bron: Focus op 2007).

Goed vooruitzicht voor de fitnessbranche. Zou je denken... Trendbox kwam echter tot een andere conclusie toen het de resultaten van zijn continue trendonderzoek zag.

Want sinds 1991 blijkt het aantal Nederlanders dat frequent de sportschool bezoekt, nauwelijks te zijn gegroeid.

De florissante groeicijfers van de branche zijn bijna uitsluitend te danken aan een verhoogde intensiteit van de al aanwezige sporters. Veel mensen kopen in eerste instantie een sportabonnement, maar maken er vervolgens geen gebruik van...

De branche hoeft volgens Trendbox dus niet rekenen op blijvende autonome groei, en het profiel van de bezoekers naar leeftijd ondersteunt dat. 50-plussers, en met name het deel 65+, tennissen liever, of doen aan (Nordic) wandelen en golf. Met het oog op de vergrijzing en ontgroening van de bevolking is dit dus een reëel risico voor doorgaande groei.

Volgens Trendbox zullen sportscholen de bakens moeten verzetten; bijvoorbeeld door het aanbod te verbreden naar andere sporten, of medische fitness.
Echte groei is er volgens Trendbox echter voor de sportschoolhouders die het avondje fitnessen tot een wat vollediger avondje uit weten om te bouwen, een sportexperience...

Het volledige verslag, inclusief de tabellen, kun je lezen op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie