Facebook populairst bij bedrijven

Facebook heeft Twitter ingehaald als populairste sociale medium bij bedrijven. Van de Nederlandse ondernemingen zet 87% Facebook in, op de voet gevolgd door Twitter (78%) en LinkedIn (75%).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit het derde sociale media-onderzoek van datamarketingbureau Pondres onder 553 bedrijven. Bijna 70% van de bedrijven zet sociale media in. Dat is een stijging ten opzichte van vorig jaar toen 65,6% aangaf sociale media te gebruiken.

Naast Facebook, Twitter en LinkedIn is Youtube met een inzet van 50% populair bij bedrijven. Ook een weblog (36%), Google+ (31%) en Hyves (25%) zijn veelgebruikt.

Twitter vaakst
Het grootste deel van de bedrijven mag dan Facebook inzetten, tegen de omloopsnelheid van Twitter kan het niet op. Dat is met afstand het meest gebruikte kanaal. Voornamelijk door grote bedrijven wordt Twitter meerdere malen per dag ingezet om informatie te zenden of interactie aan te gaan.

Afname
Bedrijven blijven sociale media belangrijk vinden, maar wel iets minder. 23% van de bedrijven acht sociale media zeer belangrijk, 47% ‘gewoon’ belangrijk. Dat is een afname van 7,7% ten opzichte van voorgaand onderzoek. Dit is deels te verklaren door een stijging binnen de categorie neutraal. Deze kent nu een percentage van 25%, waar dit vorig jaar 19,9% was. Misschien dat we sociale media wat 'normaler' vinden.

KPI’s
Welke kritieke prestatie-indicatoren hanteert het Nederlands bedrijfsleven? Het wordt duidelijk dat het aantal volgers en fans ook dit jaar als belangrijk wordt gezien (88%). Wederom staat ook het meten van traffic naar de website hoog in de lijst van sociale media metrics. De focus op interactie lijkt achter te blijven. Ook het aantal orders en leads daalt ten aanzien van het vorige onderzoek. Zou er een verband zijn?

Strategie
Bedrijven zonder strategie voor sociale media werd gevraagd of zij van plan zijn de komende 12 maanden een strategie te formuleren. De grote bedrijven geven met 51% aan zeker te weten een sociale media strategie te hanteren. Dit is een aanzienlijk verschil met de middelgrote en kleine bedrijven. Zij geven met respectievelijk 32% en 31% aan dat ze zeker weten dat er een strategie wordt gehanteerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie