Eenderde denkt nog dat het budget tot 5 procent zal stijgen en 16 procent houdt rekening met een stijging van 10 procent of meer. Vorig jaar dacht nog 62 procent tenminste meer geld uit te geven aan mobiel en 25 procent dacht dat die stijging meer dan 5 procent zou bedragen. Voor het onderzoek is gekeken naar het gehele mobiele marketing-budget, waaronder ook search, banner en display advertising vallen
Groeipijn
Liz Miller, senior vice president bij de CMO Council, denkt dat marketeers een 'stadium van groeipijn' hebben bereikt: ‘Ze probeerden te profiteren van de nieuwe mogelijkheden op het moment dat de afzet van smartphones en tablets snel steeg.’
Momenteel wordt volgens haar vooral veel nagedacht over de vraag hoe de mobiele strategie past in de gehele marketingstrategie, waarbij het niet helpt dat veel merken investeerden in de ontwikkeling van apps die consumenten achteraf gezien toch niet zoveel gebruikten. Op dit moment gaat ook meer aandacht uit naar de vraag hoe de inzet van mobiel aansluit bij de gehele customer experience. Miller: ‘Dat is een positieve ontwikkeling. Iedereen viel over elkaar in de race om zo snel mogelijk met apps te komen, voordat men erachter kwam dat de kracht van mobiel in het mobiele web schuilt, inclusief search en banners. Veel marketeers zijn zich aan het heroriënteren.’
Miller denkt dat social media twee jaar voorliggen en juist door het eerste dal zijn. Zij mogen zich verheugen op hernieuwde belangstelling van CMO’s. 71 procent van de ondervraagden denkt komend jaar meer geld uit te geven aan social.
Meer salaris
Al met al denkt 54 procent van de ondervraagden dat het marketingbudget in het komend jaar zal stijgen. 31 procent daarvan denkt zelfs dat die stijging hoger ligt dan 10 procent en 9 procent denkt dat het budget met meer dan 20 procent zal stijgen. Dat is een enorme trendbreuk, want vijf jaar geleden dacht nog 50 procent te moeten snijden in kosten.
Het hervonden optimisme klinkt ook door op andere terreinen, want 83 procent van de ondervraagde marketingdirecteuren gaat uit van een salarisverhoging en 55 procent van hen heeft plannen om nieuw personeel aan te nemen. De vraag naar met name data en analyse-specialisten neemt daarbij het snelst toe.
Het CMO-rapport komt tot stand naar aanleiding van onderzoek onder meer dan 7000 aangesloten CMO's die tesamen 350 miljard dollar aan marketing uitgeven.