De verwachtingen die pr-afdelingen hebben van sociale media zijn vaak te hoog en leiden tot teleurstelling. De grootste frustratie van de PR-professionals bij sociale media is het gebrek aan interactie met hun doelgroepen. 52 procent ziet het als probleem nummer-1.
Dit blijkt uit Duits onderzoek van news aktuell en Factenkontor onder 530 medewerkers van pr-afdelingen.
Geen steun
Op een tweede plaats komt de ergernis over het ontbreken van interne steun voor socialemedia-activiteiten. 45 procent van de respondenten mist ook voldoende interne support.
Het derde probleem is dat de activiteiten op sociale media te weinig fans en volgers opleveren. Een derde van de respondenten (36 procent) noemt dit.
Slechte pers
Opvallend is dat negatieve commentaren van de pers niet leiden tot ergernis onder de pr-profs: slechts 4 procent van de respondenten geeft aan dat dit punt tegenvalt op sociale media.
Top-8
De 8 grootste problemen van de pr-afdelingen met sociale media:
1. Niet genoeg interactie (52 procent)
2. Te weinig interne ondersteuning (45 procent)
3. Niet genoeg fans en volgers (36 procent)
4. Veel moeite, weinig resultaat (34 procent)
5. Geen financiële winst (19 procent)
6. Geen versterking van het merk (12 procent)
7. Geen imagoverbetering (12 procent)
8. Te veel negatieve reacties en berichten (4 procent)