Dit zijn de 3 vervelendste eigenschappen van managers communicatie

Wat vinden deelnemers aan de poll op CommunicatieOnline irritant aan hun bazen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voordat we onze bovenbazen massaal op cursus sturen of op de divan laten behandelen: het is slechts een poll, en het aantal van 110 reacties is ook niet echt iets om wetenschappelijk verantwoorde conclusies uit te trekken. Het is slechts een indicatie. Maar toch...

We vroegen wat het irritantste is aan je baas. Hier de top-3

1 Heeft geen visie op vak en overschat zichzelf (22% van de stemmen)

Een duidelijk nummer 1. Bezoekers aan CommunciatieOnline twijfelen sterk aan het niveau van hun leidinggevenden, terwijl die zelf wel overtuigd zijn van hun kwaliteiten, iets te veel wellicht. Of zegt deze uitslag iets over de communicatieprofessionals zelf? Misschien vinden we onszelf stiekem gewoon veel capabeler dan onze bazen.

2. Bemoeit zich met ieder detail, geeft weinig vertrouwen (18% van de stemmen)

De micromanager die op ieder detail let en weinig vertrouwen geeft. Het komt op een goede plaats 2 en werkt ons klaarblijkelijk op de zenuwen. Daarin staat het communicatievak overigens niet alleen, want de control freak die denkt alles te kunnen beheersen scoort goed in meer onderzoeken naar irritaties op de werkvloer. We raden het boek;My Way or the Highway: The Micromanagement Survival Guide&; van Harry Chambers aan. Volgens hem is micromanagen killing voor de productiviteit, terwijl dat juist een belangrijke reden voor de veel managers: kijken of het allemaal wel goed gaat. Hun bemoeizucht en gezanik over futiliteiten veroorzaakt precies het tegenovergestelde. 

3. Heeft vooral oog voor eigenbelang (12% stemmen)

Nog net een bronzen plek voor de manager die er niet zozeer voor zijn medewerkers is – iets wat je toch best mag verwachten – maar er vooral voor zichzelf zit. Een probleem dat niet alleen uit dit kleine polletje naar voren kwam. Het lijkt een mentaliteitskwestie van mangers zelf. Uit Intermediair Leiderschaps Onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat hogere managers hebben eigenlijk best begrip hebben dat dat andere managers zichzelf voorop stellen. Er is wel een duidelijke scheiding tussen de seksen. Vrouwen keuren dit gedrag echt af, mannelijke managers stukken minder.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie