Vandaag maakte Blokker Holding bekend alleen door te willen gaan met de Blokker-keten. De overige winkelbedrijven van het concern zullen worden verkocht: Leen Bakker, Intertoys, Xenos, Big Bazar en Maxi Toys.
Er worden nog eens 100 Blokker-winkels gesloten, en het aanbod wordt aangepast. Daarnaast blijft de focus op online. Dat gaat Blokker Holding zeker wat extra geld en tijd opleveren, tegelijkertijd verliezen maar liefst 1900 mensen hun baan.
Blokker probeert al enkele jaren het roer om te gooien, en investeerde flink in een restyle van de winkels, de website en in marketing. Het afgelopen jaar is daar door onze bloggers veel over geschreven. We hebben de belangrijkste artikelen even onder elkaar gezet. Hadden de bloggers het bij het rechte eind?
Roel Stavorinus was in ieder geval enthousiast over het nieuwe logo:
‘Blokker en Groundfloor hebben een overtuigend nieuw beeld neergezet. Het logo is volgens Bohemen (CMO Robert Bohemen, red) modern, open, toegankelijk en een beetje eigenwijs. En dat vind ik ook. Het is gewoon allemaal heel goed gedaan: de winkelsigning, de belettering op de winkelruiten, de digitale schermen, de visuals en de schapkaarten.’
Neerwaartse spiraal
Lodewijk van der Peet deed in februari van dit jaar nog een poging de neerwaartse spiraal van Blokker te verklaren: ‘De nieuwe Blokkerwinkels zijn door een designer ingericht zonder liefde voor (en kennis van) de gewone vrouw. Ik zie een assortiment dat wringt, communicatie in de Ster-blokken die daar niet hoort. Er zit kortom geen gevoel in.’
Sterfhuisconstructie
Maar Bas Vermond wist echter in april van 2016 precies te voorspellen wat er met de merken onder Blokker Holding zou gaan gebeuren:
‘Ik vrees een sterfhuisconstructie. Een constructie waar in een tijdsbestek van een aantal jaar afscheid wordt genomen van bepaalde merken. De ommezwaai zal voor een aantal merken te laat komen. 66 miljoen per jaar uittrekken voor zo’n grote culturele en organisatorische verandering is niets, een druppel op de gloeiende plaat. ‘
Vermond scoorde in 2016 ook met zijn uitgebreide Blokker-analyse: ‘Het zit Blokker niet mee, de organisatie wil maar niet echt radicaal transformeren tot een eigentijds merk. Elke nieuwe actie lijkt paniekerig snel te zijn opgezet én uitgevoerd. Daardoor lijkt elke actie ook snel te sneuvelen. Blokker valt daardoor op bij het publiek en loopt nu al het gevaar het lachertje van de retailwereld te worden.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!