15. ALEX SHEERAZI (13)
Hoofd communicatie Dienst Metro, gemeente Amsterdam
We mogen het niet verder vertellen, maar Alex Sheerazi weet niet zo goed hoe het verder moet met de Noord/Zuidlijn. De grond trilt niet meer. De huizen zakken nauwelijks. Het verhaal is zo goed als af. Nu de lijn nog. Maar die is over twee jaartjes al klaar. Gelukkig valt de metro er zo nu en dan een dagje uit, anders zou deze lieve, grote man zich nog gaan vervelen. NZ-lijn? Boring! Dat laatste was een woordgrapje. Nu wil het toeval dat de hoogste bovengrondse communicatiepost in de stad vrij is. De directeur communicatie Amsterdam moet de stad meer met de bewoners gaan verbinden. Of zoiets. Wij weten nog wel iemand.
14. RON VAN DER JAGT (9)
Partner/directeur Reputatiegroep
Tja wat te doen met Ron van der Jagt? Zo ben je een van de machtigste mannen in het vak en zo ben je het laatste agendapunt tijdens een algemene ledenvergadering en krijg je in een zaaltje een speldje van Logeion. Erelid. En zo jong nog. Met dank voor de bewezen diensten. Hij heeft alles bereikt wat er te bereiken valt in dit vak. Er is waardering alom. De zaken gaan voortreffelijk. Nu wordt het tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden. Een carrière als dichter zit er niet in. Daar hebben we met mede-erelid Guido Rijnja onze handen al vol aan. Wij vermoeden een stap richting wetenschap. Geheim verlangen, weten we. Hora est.
13. HANS KOELEMAN (-)
Director Corporate Communications & CSR KPN
Ergens diep verscholen in het communicatievak staat een spijkerbed, waarop een goeroe ligt die geen goeroe wil zijn. Koning van de zelfrelativering, aanhanger van Indiase wijsgeren uit lang vervlogen tijden. Motto: je ego is je slechtste amigo. Weet zichzelf zo onbelangrijk te maken, dat hij vanzelf weer belangrijk wordt. Ook – en vooral – in de bestuurskamer. Dat maakt hem tot een toonbeeld van trusted advisor eh ship. KPN is het als enige bedrijf ter wereld (!) waar het topmanagement wordt afgerekend op reputatie. Qua bonus en KPI. Was getekend, Hans Koeleman. Is actief in het vak, maar alleen in het buitenland, waar hij zich vermaakt met European Communications Directors. Leuk voor hem, zonde voor het vak. Want de jonge generatie kan veel van hem leren. Kom terug Hans, schrijf stukken en wees dienstbaar aan je vaderland.
12. JOHAN VAN DER ZANDEN (-)
Head of Communications ING Netherlands
De crisis ligt al weer even achter ons, maar de haute finance worstelt nog steeds met de gevolgen. Van alle banken – althans de grote drie – doet ING het zonder meer het best. Vind ik. En dat zegt wel iets. ABN Amro kiest al jaren voor iemand ‘uit de business’, wat leidt tot een ongeloofwaardig communicatiebeleid. Met de campagne ‘Wat is jouw verhaal’ als droevig bewijs. Communicatie moet je nooit aan een reclamebureau overlaten. Het geplaagde Rabo kiest voor Leendert Bikker. Laten we deze keuze ‘opmerkelijk’ noemen. Bij ING valt alle communicatie al jaren onder één noemer en onder één man. Ook de marketingcommunicatie. Dat geeft eenheid en consistentie. Johan van der Zanden speelt een belangrijke rol bij de transitie van ING. Van der Zanden zoekt grenzen op, maar blijft binnen de grote lijntjes. Klasse.
11. JORIS EVERS (-)
Vice President, Head of Communications for Europe, Middle East and Africa Netflix (tot sept. 2016)
Vroeger lazen wij thuis nog wel eens een boek. Zo’n fijne Rus. Of we tikten een Thomas Mann weg. Nootjes erbij en maar binge-lezen. Tegenwoordig richten we ons mobiel op de buis en floep daar is Netflix. Het woord is beeld geworden. Samen met 53 miljoen mede-aardbewoners zijn we hooked. Onze huisdealer heet Joris Evers. Voormalig tech-journalist trok naar de States, borrelde met de pr-man van Netflix, trad in dienst als senior vice corporate communications director en zette het merk hier op de kaart. Imagoproblemen uit het begin zijn opgelost. Met dank aan Joris – Stranger Things – Evers. Is sinds een paar maanden een vrij man. Headhunters, word wakker.
Voor een verantwoording van de lijst, en voor de nummers 21 t/m 25: klik hier.
Voor de nummers 16 t/m 20: klik hier.