Grote levensmiddelenconcerns die (ook) in Nederland actief zijn, Unilever, Nestlé, FrieslandCampina, Pepsico en Kraft Heinz, zeggen unaniem zich uiterst verantwoordelijk te voelen voor de gezondheid van consumenten. Dat blijkt uit een rondgang onder deze FMCG’ers door Tijdschrift voor Marketing. Unilever zegt bijvoorbeeld: ‘Wereldwijd maken dagelijks 1 miljard mensen gebruik van onze voedingsmiddelen en dranken. Dat feit alleen al maakt dat wij een grote verantwoordelijkheid voelen om voor al die mensen producten te maken van topkwaliteit, die gezond zijn en lekker smaken.’
Zuivelproducten
Vergelijkbare statements komen van Pepsico, Kraft Heinz en Nestlé. En FrieslandCampina stelt bijvoorbeeld: ‘Dagelijks eten en drinken mensen over de hele wereld zuivel. Melk en melkproducten bevatten van nature voedingsstoffen die nodig zijn voor groei, onderhoud en bescherming van je lichaam. FrieslandCampina neemt zijn verantwoordelijkheid door het bieden van een ruime keuze aan zuivelproducten als onderdeel van de voeding voor jong en oud.’
Campina wist zowel Epke Zonderland als Dafne Schippers aan zich te binden om de merkattributen sport en gezondheid te versterken
Wat doen?
Waar wat dóe je dan, als levensmiddelengigant? Als afzender van merken waar de Nederlandse consument dagelijks mee te maken heeft? De drie belangrijkste efforts die de FMCG-concerns doen om consumenten gezonder te laten leven komen min of meer overheen. Om te beginnen noemen alle fabrikanten het verbeteren, gezonder maken van producten. Kraft Heinz meldt bijvoorbeeld dat in Honig-producten inmiddels zo’n 15 procent minder zout is verwerkt inmiddels en dat het twee maanden geleden ‘Heinz 50% less sugars & 25% less salt’ introduceerde. Kraft Heinz: ‘En hoe eenvoudig dat ook klinkt, simpel is het niet. Als je zout en suiker vermindert verandert je receptuur vaak ingrijpend dus hoe vang je dat op? Dat is vaak een kwestie van veel proeven en testen.’
8 miljoen kilo suiker
FrieslandCampina laat weten dat het al in 2009 is gestart met een groot suikerverlagingsprogramma. Het concern: ‘Het optimaliseren van de voedingswaarde van onze producten houdt in dat we het gebruik van suiker, zout en vet zoveel mogelijk beperken, dat we de voedingstoffen die van nature in melk zitten zoveel mogelijk willen behouden en in sommige gevallen producten verrijken met vitaminen en mineralen voor speciale doelgroepen.’ Sinds 2009 is het suikergehalte in producten van FrieslandCampina met 7 tot 44 procent verlaagd. ‘Dit betekent ruim 8 miljoen kilo suiker per jaar minder op de markt.’
Tekst loopt door onder afbeelding
Infographic waarop het Nestlé-merk Maggi zijn goede bedoelingen communiceert
Kindermarketing
Een tweede element dat de concerns noemen is communicatie. Pepsico maakte al een tijd geleden de keuze om alleen reclame te maken voor de minder ongezonde variant van een product, voor Pepsi Max bijvoorbeeld en níet meer voor Pepsi cola met suiker. Verantwoorde marketing dus en dat is in wezen een vrij breed speelveld. Onder andere Unilever meldt nooit gericht reclame te maken op kinderen onder de 7 en bij kinderen tussen 7-12 jaar oud alleen rondom producten die aan strenge nutritionele voorwaarden voldoen. FrieslandCampina zegt consumenten te helpen om te kiezen voor gezonde voeding door eerlijke en duidelijke communicatie. ‘Zo hebben we eigen richtlijnen voor etiketinformatie en regels voor kindermarketing.’
Keukenkastje
Ook Nestlé zegt te hechten aan open en eerlijke communicatie. ‘Ruim 15 jaar geleden lazen weinig mensen de achterkant van een verpakking. Nu zijn dat er meer en meer. Dat is positief, het is logisch dat mensen willen begrijpen wat er op een verpakking staat en de taal van E-nummers is voor velen behoorlijk ingewikkeld. Wij willen we bijdragen door te werken aan simpele ingrediëntenlijsten met ingrediënten die mensen kennen uit hun eigen keukenkastjes.’
Les geven
Voedingsonderwijs valt ook onder dat brede speelveld van verantwoorde marketing en daar zegt Nestlé ook te willen bijdragen. ‘Er is een groeiende behoefte aan kennis en vaardigheden die mensen grip geeft op hun voedingskeuzes. Daarom pleitten wij ervoor dat voedingsonderwijs wordt opgenomen in het vaste onderwijscurriculum. We zijn in Nederland partner van het Voedseleducatie Platform (een publiek private samenwerking) en dragen achter de schermen actief bij aan de ontwikkeling van de “Smaaklessen” met onze voedingskennis en kunde.’ Zo ook FrieslandCampina: ‘In verschillende landen in de wereld hebben wij schoolprogramma’s om kinderen, hun ouders en docenten spelenderwijs te leren over gezonde voeding en beweging. Het programma heet “drink.move.be.strong” en is vooral in Azie al een groot succes.’