Mijn eigen gemeente Haarlem is deze week getroffen door een kleine ramp. In een Hoofddorpse wateropslagtank van het Noordhollands Waterleidingbedrijf PWN is de e-coli bacterie aangetroffen. "Tijdens een persconferentie heeft coördinerend burgemeester B. Schneiders van gemeente Haarlem zijn tevredenheid uitgesproken over de gekozen voorlichtingsstrategie", zo meldt www.haarlem.nl. "De massamedia is ingezet om via deze weg mensen zo snel als mogelijk op de hoogte te stellen van het gevaar van besmetting. Het gebruikmaken van geluidswagens en sirenes is overwogen, maar volgens burgemeester Schneiders was dan de kans op paniekreacties groot geweest. Burgemeester Schneiders: 'Het middel van de alarmering mag niet erger dan de kwaal zijn'. Het kookadvies is een preventieve maatregel." Wonderlijk genoeg werd wel de landelijke (?) website www.crisis.nl ingezet. Toch paniek?
De website van PWN meldt: "Gezien de omvang van het gebied, 180.000 aansluitingen, was het voor PWN niet mogelijk om klanten snel persoonlijk te benaderen. De post heeft hiervoor drie dagen nodig. Om toch zoveel mogelijk klanten snel te informeren koos PWN voor massamedia, zoals NOS, RTV-Noord-Holland, NOS-radio en regionale en landelijke dagbladen." Zou er voor 180.000 mensen nou echt niet iets intelligenters te verzinnen zijn. Bijvoorbeeld: een call-center inzetten om - al of niet met een vooraf opgenomen boodschap - zo veel mogelijk huishoudens te informeren? Flyeren of postertjes plakken bij publieke voorzieningen zoals scholen, supermarkten, etc. Alle PWN-ers en Haarlemse ambtenaren een straatje huis-aan-huis te laten folderen? De klanten van PWN en de burgers van Haarlem en omstreken kunnen flink beroerd van worden van e-coli.
Wat vindt u hier nou van als communicatie-professional? NB: bureaus mogen hier online - en geheel vrijblijvend - pitchen op PWN!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!