Zo staat te lezen in het jaarverslag van 2014 van de DDMA Privacy Autoriteit.
Maar liefst 80% van de meldingen op www.privacywaarborg.nl (dat waren 160 personen) ging over een niet-werkende afmeld-link. Consumenten stelden daarnaast de meeste vragen over de cookiebanners.
Over online prijsvragen en enquêtes werd ook geklaagd. Mensen realiseren zich volgens de DDMA onvoldoende dat zij, wanneer zij hieraan meedoen, in de regel reclamemails zullen krijgen. Bedrijven moeten dit voldoende duidelijk maken.
Aard van de klachten
Driekwart van de binnengekomen meldingen werd overigens opgelost nadat de DDMA Privacy Autoriteit contact zocht met het bedrijf in kwestie. Carel Rog, voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit licht toe: ‘Omdat wij de meldingen doorgeven aan de organisaties, ontstaat een win-winsituatie. Organisaties kunnen rechtstreeks contact opnemen met de consument en de klacht oplossen voor die tot irritatie leidt.’
Slechts 30% van de meldingen had betrekking op organisaties die het Privacy Waarborg voeren. Rog: ‘In 70% van de gevallen heeft de consument ons via een omweg gevonden, aangezien de betreffende organisaties geen Privacy Waarborg hebben.’ In ongeveer 10% van de gevallen bleek de klacht ongegrond. Mensen hebben een afmeldlink over het hoofd gezien, of begrepen niet dat zij nog gebeld konden worden door organisaties waar zij klant werden, na een inschrijving in het Bel-me-niet register.
Cookies
Ook cookie pop-ups leidden bij consumenten tot irritatie. Consumenten zijn verward wanneer deze, ook als zij geen cookies accepteren, toch worden geplaatst, aldus DDMA. Meestal betrof het zogenaamde functionele cookies, die geen surfgedrag volgen en dus niet onder de cookiewet vallen. Ook de cookiewall hield de gemoederen bezig. Websites mogen in principe bezoekers weigeren als zij geen cookies accepteren, en consumenten kwamen naar het Privacy Waarborg loket om dit te verifiëren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!