Buitenlanders geven Nederlandse commprofs niet meer dan een 6-

Buitenlanders vinden Nederlandse commprofs weinig klantgericht, niet proactief en op de korte termijn gericht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat vindt u van de Nederlandse communicatieprofessionals? Die vraag legde tijdschrift Communicatie voor aan buitenlandse communicatiemanagers die in Nederland werkzaam zijn. Positief zijn ze niet, zo blijkt: ze vinden de Nederlandse communicatieprofessionals weinig klantgericht, niet proactief, en erg op de korte termijn gericht. Het cijfer komt niet hoger dan een 6-, en dan zijn de expat-commprofs nog beleefd.

Reactief

Aan de voorzichtige kant en reactief, zo kenschetst Marike Westra, Amerikaanse van geboorte en een internationaal cv op het gebied van communicatie, de Nederlandse communicatie-branche. Westra is Senior Vice President of Group Communications bij Ahold en werkt vrijwel nooit met Nederlandse bureaus. ‘Ze zijn vaak onder de maat en niet strategisch genoeg. Ik merk dat ik zelden een advies krijg dat mij echt verrast of aan mijn verwachtingen voldoet. Hoewel Nederlanders wel goed zijn in design en reclame, mis ik aan bureaukant toch vaak creativiteit.’ Het gebrek aan strategische kwaliteit bij Nederlandse bureaus is waarschijnlijk te wijten aan de omvang van Nederland en de internationale ambities en hoge verwachtingen van de grote Nederlandse multinationals, denkt ze. ‘De Nederlandse markt is natuurlijk klein en ik kan me voorstellen dat de betere Nederlandse professional na een aantal jaren kiest voor een carrière bij een buitenlands bureau of een mooie in Nederland gevestigde multinational.’

Doe maar normaal

De Engelse Kerrie Finch die haar eigen bureau in reputatiemanagement heeft, zegt dat er in Nederland geen respect is voor het communicatievak. ‘Waarom worden belangrijke zaken als reputatiemanagement en branding hier niet serieus genomen?’ Dat heeft deels te maken met de nuchtere Nederlandse cultuur, waarin de middelmaat overheerst, geeft ze zelf het antwoord. ‘Doe maar normaal, wordt er dan gezegd. Best charmant, maar kom op zeg: er zijn dingen waarover je moet schreeuwen en je mag best eens trots zijn op je vak. In de UK is het toch veel meer: here I am!’

Finch ziet graag dat de Nederlandse communicatieprofessional meer events bezoekt, meer netwerkt en ook meer leest, zodat deze zich kan ontwikkelen. ‘Keep learning, keep growing.’

Dark side

Ook Ian Bickerton van bureau Huijskens Bickerton vindt het niveau van communicatie en pr in Nederland ‘zeer gemiddeld’. De Brit heeft het over een zesjescultuur, een term die hij inmiddels foutloos uitspreekt. Wat hij vooral maar moeilijk begrijpt, is het minderwaardige imago dat de pr- en communicatiemanager heeft in Nederland. ‘Een journalist die de overstap naar pr maakt, wordt bekeken alsof hij naar the dark side is overgegaan. Wie in pr werkt, wordt gezien als iemand die echt niks anders kon kiezen als vak.’

De Bulgaarse Pelagiya Dragomirova (foto), werkzaam bij bureau Publimarket, noemt de Nederlandse communicatiebranche &;goed in de sprint, maar op het gebied van de lange afstanden schiet deze tekort’. Ook zij ervaart de branche als behoudend en naar binnen gekeerd, en mist de ontwikkeling van een langetermijnvisie. ‘Als het gaat om communicatietrajecten en merkpositionering is de sfeer al heel gauw “we gaan even de mouwen opstropen”. Trajecten worden snel in gang gezet. Dat geeft een positieve vaart, maar het nadeel is dat je achteraf tot de conclusie kan komen dat je misschien een andere keus had moeten maken.’

Teamwork

Positieve geluiden zijn er ook. De Brit Sean O’Neill, Chief Corporate Relations Officer van Heineken, ziet dat de Nederlandse communicatiebranche de laatste tien jaar veel professioneler is geworden. Verder vindt hij dat Nederlanders ‘dit echte teamworkers zijn’. ‘Ze zijn sterk in het accepteren en integreren van buitenlanders in het team. Toen ik hier tien jaar geleden aankwam heeft mij dat ook goed geholpen.’

Foto: Duco de Vries

Lees het volledige artikel in het aprilnummer van tijdschrift Communicatie. Nog geen abonnee? Vraag een proefnummer aan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie