De autoverkopen van januari tot en met mei vallen fors lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, die woensdag bekend werden gemaakt. Het gaat om een daling van 5,7 procent. In de eerste vijf maanden zijn alles bij elkaar 155 duizend auto’s geregistreerd. De maand mei is met een kleine vijf procent meer verkochte auto’s overigens wél beter dan een jaar eerder.
Dip
De dip heeft volgens Paul de Waal (foto) van Bovag te maken met de verkooppiek in de laatste maanden – vooral december – in 2015. Omdat consumenten nog voor het eind van het jaar gebruik konden maken van belastingvoordelen, werden voor het eind van het jaar veel extra auto’s op kenteken gezet. De Waal zegt dat dat effect ook van 2014 op 2015 zichtbaar was. Dat de eerste maanden van 2016 nog slechter zijn dan 2015, zegt ook iets over de hoge(re) verkooppiek eind 2015. De Waal: ‘Dat was de hoogste verkooppiek ever.’
Raar
Die ‘rare pieken’ zoals De Waal ze noemt zijn na het einde van dit jaar zo goed als verleden tijd. ‘Na dit jaar vallen de grote belastingvoordelen grotendeels weg en dat betekent dat we ook niet meer zitten met die fluctuaties in de verkoopaantallen. De markt normaliseert.’
Correctie
Maar wat is normaliseren? Op welke aantallen mag de branche rekenen? Voor de laatste crisis werden verkoopaantallen van 480 duizend per jaar gehaald, zegt De Waal. Een getal uit het verleden denkt hij. ‘De correctie is geweest. De verwachte aantallen voor nu en volgend jaar zijn 400 á 425 duizend stuks per jaar. Misschien trekt het later nog iets aan richting 450 duizend.’
Ongezond
Volgens De Waal is het al sinds jaar en dag moeilijk om geld te verdienen met de verkoop van nieuwe auto’s. Het geld moet verdiend worden met de verkoop van occasions en onderhoud en reparaties. Geen goed businessmodel vindt De Waal: ‘Het is niet gezond om het een door het ander te laten subsidiëren.’ Wat staat de automotive-branche dan te doen? De tering naar de nering zetten, denkt de Bovag-man. Er hoeven geen bedrijven te verdwijnen, maar wel showrooms. Om een showroom gezond te laten draaien moet je 400 auto’s per jaar verkopen. Op het ogenblik zitten we niet op dat niveau.’