Bekende bedrijven en influencersbureaus beloven concrete veranderingen die (financiële) discriminatie van Engelse influencers tegen te gaan. In de media en op sociale media woedt in Engeland al langer discussie over de grote verschillen in vergoedingen tussen influencers die dezelfde reclameboodschap delen. Bureaus en merken delen influencers in groepen in, onder andere gebaseerd op hun bereik.
Engelse marketing moet diverser en inclusiever
Die groepen liggen onder vuur vanwege vermeende discriminatie, bijvoorbeeld op geslacht of huidskleur. Vanuit de Engelse belangenvereniging ISBA beloven 23 grote bedrijven en dertien influencerbureaus nu om discriminatie via die groepen te stoppen. Zo willen de aangesloten partijen samenwerken om 'onacceptabele verschillen' in financiële vergoedingen aan groepen influencers tegen te gaan. Ook beloven ze samen te werken om 'regelmatig' te toetsen hoe 'divers' de ingeschakelde influencers zijn. Tot slot zeggen de bedrijven ook actie te gaan ondernemen om hun eigen marketingteams diverser te maken. Die zet moet leiden tot inclusievere marketingcampagnes.
Ook Nederlandse merken bij ISBA
De drie toezeggingen gelden voor zover bekend alleen voor Engeland, en zijn gedaan door de leden van de ISBA. Tientallen internationale merken zijn bij de ISBA aangesloten, van McDonald's, Google en Lidl tot Renault, Samsung en TikTok. Ook Nederlandse bedrijven als Heineken hebben zich aangesloten bij de ISBA, merkt onder meer Emerce op.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!