Bavaria de grote winnaar Gouden Inhaakmedailles

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen vrijdag zijn de uitgereikt voor inhakers op het sportjaar 2010. Van de 23 nominaties zijn er slechts 5 beloond met een medaille, en dit waren alleen WK-inhakers. Bavaria is de grote winnaar. Echter, wat mij betreft mist er een aantal inhakers tussen de nominaties en winnaars.

Er was een prijs voor de sales promotion: het jurkje zelf. Terecht, want zeer vernieuwend. Daarnaast kreeg Selmore een prijs voor de na de WK-finale, die ik zelf nogal flauw vond. In deze advertentie werd Oranje bedankt, en octopus Paul ook. Waarvoor? De inktvis voorspelde immers het verlies van Oranje. Voor de calamares misschien? Ik had liever de finalewinst gezien.

Verder ging de creative instant award - de prijs voor de écht actuele inhaker - naar XXS, die de Bavaria Babes liet figureren in de . Terecht. Al was de ;Afrekenen met &;74&; inhaker">'Afrekenen met '74' inhaker die was gemaakt voor een eventuele halve finale tegen Duitsland nóg meer de award waard geweest.

Een opvallende afwezige in de nominaties was de ambush marketing actie met de Bavaria Babes. Deze actie was immers hetgeen dat zoveel buzz veroorzaakte voor Bavaria en de Dutch Dress. En hetgeen dat zorgde voor de inspiratie van de Dirk-inhaker. Wellicht moet de jury van de Inhaakmedailles een nieuwe categorie toevoegen: guerrilla marketing.

Of beter nog: de categoriën gewoon afschaffen. Er wordt immers niet per categorie een prijs uitgereikt. En voor zover ik weet heeft er nog nooit een crossmediale nominatie gewonnen. De winnende case van Beter Horen is immers ook een combinatie van een sales promotion - de oordopjes in het - en een guerrilla actie - . Of is dat dan weer crossmediaal? Weg dus met die categoriën.

Beter Horen is ook een terechte winnaar overigens. Want met een mooie intrinsieke link met het merk én inhakend op de vuvuzela. De laatste winnaar was de super-epic van Nike, door Wieden + Kennedy.

De rest van de zijn allemaal omgezet in eervolle vermeldingen. Waarbij ik eigenlijk ook nog wel wat inhakers miste, zoals Grolsch. Wellicht was de te tijdloos, maar de was toch zeker actueel, én leuk. En de Bloed Oranje campagne van Nike vond ik bijna net zo poëtisch als de internationale Write the Future commercial. Tot slot: waar is de , met het scherm dat op zwart ging? Paste deze ook niet in een categorie?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie