Stampvoetend, hijgend en met stoom uit mijn oren kon ik eigenlijk geen woord uitbrengen. Voor mij was het op dat moment een intense belediging, maar bij nader inzien kon ik zulke opmerkingen alleen maar als een compliment beschouwen. Barbie is jong, succesvol, heeft veel vrienden en familie en ziet er prachtig uit.
Ook nu ze vandaag 50 jaar is geworden, is Barbie hét stijlicoon voor de Westerse vrouw. Toch is het succes van Barbie niet meer wat het geweest is. Weten we over 50 jaar nog wel wie Barbie is?
Als ik aan Barbie denk, denk ik aan een stofzuigende, blonde, vreselijk slanke vrouw die haar vriend Ken in de watten legt, én er een razende carrière op nahoud. Barbie kan alles, maar kan ze ook de komende 50 jaar nog aan?
Barbie doet natuurlijk mee aan de digitale trends vandaag de dag. Ze is op duizenden (wat zeg ik –miljoenen?) internetpagina’s te vinden, en heeft twee grote Facebook pagina’s met 24.000 en 80.000 fans en een eigen Twitter met (slechts!) 580 followers.
Barbie was nieuw een baanbrekend in de jaren zestig. Eindelijk een pop op de markt dat in de ogen van kinderen (en vrouwen) een voorbeeld was. En dat was nou precies wat bedenker Ruth Handler (mede-oprichster van Mattel) voor ogen had. Tijdens haar reis door Europa stuitte ze op een Duitse pop Bild Lilli en gebruikte deze pop als basis voor wat we nu kennen als de Barbiepop. Barbie kenmerkt zich door haar dunne ‘tube tandpasta’ lichaampje, blonde haren, succesvolle banen, haar vele vrienden en ideale partner Ken. Een perfecte pop waar iedereen op zou willen lijken.
Maar is Barbie wel zo perfect? Een puntsgewijsje:
1.Het imago Barbie: ‘Barbie’ wordt ook wel gebruikt als scheldwoord voor vrouwen die oppervlakkig zouden zijn. Hoewel Barbie in de markt is gezet met een persoonlijkheid, blijft ze natuurlijk een leeg, plastic omhulsel.
Een van de oorzaken dat meisjes aan anorexia leiden is dat ze op hun rolmodellen willen lijken, zoals Barbie of Twiggy. Barbie heeft hier iets aan gedaan en kwam in 1997 ietwat kilo’s om haar taille aan. Maar nog steeds....Barbie blijft dun.
2.Culturele verschillen: In Arabische landen wordt Barbie niet gewaardeerd. Een pop in een bikini is in een Moslim cultuur ondenkbaar. Slim als ze zijn hebben ze ingespeeld op de populariteit van een pop als rolmodel en bestaan er verschillende andere poppen: de Fulla pop is het meest populair en daarnaast bestaan de poppen Sara en Dara in Iran.
3.Concurrentie: De populariteit van de Bratz fashion poppen van MGA in 2005 heeft de populariteit van Barbie doen verminderen. (Zie ook de juridische strijd waarin Mattel en MGA verwikkeld zijn)
4.Digitalisering: Nu met de opkomst van internet 15 jaar geleden, zijn poppen alleen nog interessant voor kinderen die nog geen benul hebben van computers en games. Hoewel Barbie ook op internet te vinden is, lijkt het toch meer iets van ‘vroeger’ dan een geluid van de toekomst. Barbie werd in de 1959 ontvangen als een pop die de emancipatie van de vrouw representeert. Staat dit beeld nog wel overeind? Willen we nog leven in een ‘Barbie world’, in een ‘life from plastic’? Of ontvluchten we nu de realiteit door ons te begeven in een digitale wereld?
Hoewel met nieuwe (digitale) poppen als Lara Croft, GI Joe en Bratz modepop Barbie te duchten heeft met zware concurrentie, wordt haar 50 jarig bestaan uitgebreid gevierd. In de afgelopen 50 jaar zijn meer dan een miljard poppen over de toonbanken gegaan en daarmee is Barbie nog steeds de best verkochte pop ter wereld.
Toch sta ik tijdens dit verjaardagsfestijn even stil bij de lugubere vraag: hoelang heeft Barbie nog te leven?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!