Premium

‘Avenue 357 wordt het grootste verkoopsucces op bladengebied van dit jaar’

50 jaar na het verschijnen van de eerste editie van Avenue, komt Stichting ‘eenmalige heruitgave’ met Avenue 357.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op initiatief van de Stichting "Eenmalige Heruitgave Avenue" i.o., wordt op 14 oktober van dit jaar Avenue 357 uitgegeven. Het kernteam dat achter de uitgave zit, wordt gevormd door Hanneke Savenije (hoofdredacteur), Sabine Verschueren (art director) en Jaap Holtzapffel (marketing en publiciteit). Het team wordt bijgestaan met advies door Huib Boermans, voormalig directeur van VNU De Geillustreerde Pers en voormalig uitgever Avenue.

Holtzapffel laat weten dat gestart wordt met een drukoplage van 100 duizend exemplaren en dat het blad een omvang zal hebben van minimaal 200 pagina’s. Het magazine gaat 9,95 euro kosten. Het advertentietarief is ook al bekend: 3500 euro voor een 1/1 pagina full colour.

Adformatie legde Jaap Holtzapffel een aantal vragen voor over het initiatief.

Waarom een eenmalige heruitgave van Avenue?
‘Daar is een duidelijke reden voor. Op woensdag 14 oktober aanstaande is het precies 50 jaar geleden dat het eerste nummer van Avenue verscheen tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Amsterdamse Hilton Hotel. Vervolgens zijn er tussen 1965 en 1995 (en in 2002) in totaal 356 nummers verschenen. Onze eenmalige heruitgave wordt dus Avenua 357.’

Wordt het een Avenue zoals het vroeger was, of een Avenue zoals hij vandaag gemaakt zou worden?
‘Wij maken een Avenue met de absolute hoogtepunten uit 356 edities -- met een accent op de jaren &;80. Wij zouden echter slechte bladenmakers zijn als wij niet zouden proberen daar waar mogelijk een vertaalslag naar 2015 te maken. Dus dat gaan we doen, met als logisch uitgangspunt dat het interessant moet zijn voor de lezer van de eenmalige heruitgave.’

Hoe zorg je ervoor dat het financieel uit kan?
‘De drukoplage wordt 100 duizend exemplaren. Wij zijn er heilig van overtuigd dat we gaan uitverkopen. Zodra dit het geval is, zullen we zo snel mogelijk bijdrukken. Onze primaire doelgroep zijn alle mensen die met Avenue zijn opgegroeid. Dat zijn er heel veel. Dus als je het mij vraagt, zal Avenue 357 het grootste verkoopsucces op bladengebied van dit jaar worden. Zelf zal ik pas tevreden zijn als we 250.000 exemplaren hebben verkocht. Vergeet niet dat Avenue Nederlands beroemdste tijdschrift aller tijden is, en dat Avenue 357 mogelijk het allerlaatste nummer is dat ooit zal verschijnen. Dat moet je in je bezit hebben...’

Avenue is al een keer nieuw leven ingeblazen door Sanoma, maar dat project is vroegtijdig beëindigd. Zou een permanente terugkeer van Avenue realistisch zijn?
‘Avenue is nieuw leven ingeblazen in 2002. Daar ben ik niet persoonlijk bij betrokken geweest, dus ik kan geen professioneel oordeel vellen over de oorzaken van mislukking. Over de situatie anno 2015 kan ik het volgende zeggen: als Sanoma Media Netherlands mij na de eenmalige heruitgave zou vragen of ik Avenue als zelfstandig bladenmaker op maandbasis zou willen voortzetten, dan zou ik helemaal gek van vreugde worden en roepen: JA JA JA, DAT WIL IK!!!!’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie