Een andere ceo, ander pr-beleid. Het is een ongeschreven regel in het bedrijfsleven. Bij Apple lijkt die wetmatigheid inderdaad op te gaan. Tim Cook (foto), de man na de dood van Steve Jobs aan het roer staat, breekt met de oude traditie van een naar binnen gekeerd en arrogant merk. Cooks intentie is om het bedrijf – en het pr-team – vriendelijker en transparanter - te maken, aldus 9to5mac. De site, in zijn geheel gewijd aan het roemruchte merk, publiceerde afgelopen weekend een uitgebreide ‘in-depth’ analyse van Apple’s mediabeleid onder de titel ‘Seeing Through The Illusion: Understanding Apple’s Mastery of the Media’.
Ongeoorloofde middelen
Uit de analyse rijst een beeld op van een organisatie die alle geoorloofde en vooral ook minder geoorloofde middelen inzet om het imago te bewaken. Dat varieert van het bashen van media die onaardig over Apple schrijven, het buitensluiten van kritische journalisten van Apple-events en updates, tot het onder schuilnaam volgen van reporters via sociale media. Zie ook het artikel 'De 7 gouden pr-regels van Steve Jobs en Apple' op deze site.
Kennelijk heeft Tim Cook een andere visie op Apple’s communicatiebeleid dan de onder Steve Jobs groot geworden pr-manager Katie Cotton. Volgens 9to5mac staat het recente vertrek van Apples hoogste pr-baas namelijk niet op zichzelf.
Harteloos
In het stuk op 9to5mac wordt gesuggereerd dat Cotton – die als een harteloze manager en een tiran wordt weggezet - moest vertrekken. Dat zou blijken uit de wel erg abrupte beëindiging van haar dienstverband. Cotton vertrok na 18 jaar, op de dag voor WWDC, Apple’s grootste jaarlijkse event, zonder zelf haar opvolger aan te wijzen.
Volgens 9to5mac zijn de eerste resultaten van het nieuwe pr-beleid onder Cook al zichtbaar. ‘Cook opened Apple up to the Fair Labor Association, began to match employee charitable contributions, and gradually made not only himself but also other top executives available for magazine interviews. Change was afoot at Apple, and Cook wasn’t playing by all of the established rules.’
Obama's woordvoerder
In het licht van die veranderingen is Cook op zoek naar een opvolger die banden heeft met ‘world governments expansive knowledge of labour force regulations, a deep understanding of China’s economics and, of course, expertise in consumer technology and social media’.
Een van de gedroomde kandidaten was Jay Carney, de voormalige eerste woordvoerder van Obama, maar die is inmiddels ingehuurd door online taxibedrijf Uber.
Foto: ANP